Dělo Džajvanu nechal odlít maharadža Sawai Jai Singh II. v roce 1720, což byl místodržící oblasti. Ten nechal vytvořit naprostý unikát – padesátitunové dělo stojící na šesti masivních kolech. Ráže děla byla šílených 280 mm.
Aby Džajvana mohla střílet, musely čtyři páry býků nebo čtveřice slonů otáčet převodovým systémem zhotoveným ze silných dřevěných příček upevněných na centrálním nosníku. Dělo je nádherně zdobené, najdeme zde slona i kachny a několik květinových motivů.
Dělostřelci měli naskákat do rybníka
Džajvana byla v boji naprosto k ničemu. Dělo bylo příliš těžké a mělo několik zásadních nedostatků. Především výstřel z takového monstra byl životu nebezpečný. Problémem byla obrovská tlaková vlna. Plán tedy byl, že ve chvilce mezi zapálením doutnáku a samotným výstřelem naskáčou dělostřelci do rybníka, pod vodou totiž nebudou tolik vystaveni účinkům tlakové vlny. První zkušební výstřel měl proběhnout před samotným mahárádžou a byla to naprostá katastrofa.
Osm mrtvých plus jeden slon
Dělostřelci namířili dělo kamsi do dálky, použili nálož se 100 kilogramy střelného prachu a vystřelili. Nastala příšerná exploze. Osm dělostřelců bylo na místě mrtvých, podle některých zkazek byl dokonce zabit nebo zraněn sám mahárádža, v Džajpuru se zřítilo několik domů a tlaková vlna také zabila nejméně jednoho slona. Koule letěla do vzdálenosti 35 kilometrů, na místě jejího dopadu vznikl obrovský kráter, na jehož místě rychle vzniklo jezero.
První a poslední výstřel Džajvány se tak nesmazatelně zapsal do dějin. Monumentální dělo je dnes stále vystaveno v pevnosti Ambér, jedné z nejkrásnějších v celé Indii. Jediným dělem, které se mohlo rovnat Džajvaně, byl ruský Car. Jeho váha byla 39 tun, ráže 890 mm.
Jde tedy o ještě větší dělo, ale to zase nevystřelilo ani jednou, takže je sporné, zda jej do soutěže počítat. Ostatně už Voltaire uštěpačně poznamenal, že „v Kremlu mají dvě věci, kterými se mohou pyšnit. Zvon, který nezvoní, a dělo, které nestřílí“.
Zdroj: thevintagenews.com
KAM DÁL: Rusko spustilo na vodu největší ponorku světa.