Minulý týden vyvolala vlnu kritiky informace, že roční kupon by se mohl ze současných 3 650 zdražit na 5 500 korun. Také zdražení Scheinherr popřel. Zdražení je podle něj nicméně nutné, protože podíl tržeb z jízdného na nákladech na provoz pražské MHD každý rok klesá. Podle náměstka měl být letos kolem 19 procent, v důsledku propadu daného pandemií koronaviru možná číslo klesne až na 12 procent.
Piráti chtějí zlevňovat
Navržené zdražování o korunu denně každý rok by mělo podle Scheinherra tento trend stabilizovat a zajistit, aby tržby reflektovaly růst nákladů. Klub Prahy Sobě návrh opírá o materiál, který zpracoval organizátor pražské dopravy Ropid spolu s poradenskou společností Deloitte. Právě z toho pochází částka 5 500 korun, která vyvolala minulý týden rozruch.
Piráti uvedli, že odmítají drastické zdražení ročního kuponu, což v souvislosti s možností zvednout cenu na 5 500 korun uvedli již minulý týden. Doplnili, že prosazují zlevnění měsíčního kuponu. „Prioritou je pro nás zlevnění měsíčního kuponu, aby se jeho cena přiblížila jedné dvanáctině ročního kuponu tak, abychom chránili nízkopříjmové skupiny obyvatel,“ uvedl primátor Zdeněk Hřib. Jan Čižinský vysvětlil, že se Praha Sobě snaží najít způsob, jak umožnit měsíční splácení ročního kuponu bez toho, aby bylo nutné to řešit formou finančního nástroje, který by mohl vést ke vzniku dluhových pastí.
Dražší jednorázové jízdenky
Zdražit by se měly podle návrhu Prahy Sobě i jednorázové jízdenky. „Jednorázové jízdenky bychom chtěli zdražit také od ledna, ale konkrétní sazbu ještě nemáme, je to o jednání s koaličními partnery,“ tvrdil Scheinherr. Součástí navrhovaných změn v tarifu má být podle návrhu také zrušení některých slev, které podle Prahy Sobě nedávají ekonomický smysl, a naopak posílení slev pro zdravotně postižené. Celkem by podle Scheinherra měl podnik získat o 700 milionů korun ročně více.
Praha Sobě chce zdražení jízdného doplnit také zdražením parkovacích karet, výši zatím náměstek neuvedl. O možném růstu cen již mluvila koncepce parkování, kterou si nechal magistrát zpracovat a kterou před časem schválila rada.
Transparentní hospodaření
Praha roční kupon na MHD v roce 2015 zlevnila z původních 4 750 korun na 3 650. Fungování pražské MHD loni vyšlo asi na 21 miliard korun, magistrát ho dotoval částkou zhruba 17 miliard. Scheinherr upozornil, že pokud by měla být MHD financována pouze z jízdného, cestující by za roční kupon zaplatil 18 000 korun.
Hřib v této souvislosti zopakoval pirátské stanovisko z minulého týdne, že prioritou pro dopravní podnik by měly být vnitřní úspory a transparentní hospodaření. „Zejména v oblasti výběrových řízení a zakázek je nutné nastavit jasná pravidla v reakci na to, co se tam dělo v minulosti,.“ Scheinherr řekl, že úspory se snaží v dopravním podniku hledat od doby, kdy nastoupil do funkce, a že již byly uzavřeny nové smlouvy, které pro podnik znamenají desítky až stovky milionů korun ročně navíc. „Kritiku od koaličních partnerů spíše nechápu, protože sami nepřišli s žádnými návrhy.“
KAM DÁL: Cholesterol nutně potřebujeme, ale nesmíme to přehnat. Způsobuje infarkt i potíže s erekcí.