Získání mobiliáře dostane na starost některá z městských firem, o detailech bude vedení města ještě rozhodovat. O pořízení zastávek budou hlasovat i zastupitelé. JCDecaux nyní mobiliář provozuje na základě smlouvy z roku 1994, městu platí poplatek a může na zastávkách umísťovat reklamu. O neprodloužení smlouvy rozhodlo minulé vedení magistrátu pod vedením primátorky Adriany Krnáčové (ANO), která ji označila za nevýhodnou pro město. Tehdejší rada zároveň schválila vypsání nového tendru v podobě koncesního řízení.
Nehrozí závislost na soukromém sektoru
Toto rozhodnutí radní revokovali a rozhodli o tom, že město za zhruba 400 milionů korun mobiliář pořídí samo. V plánu je, že po pořízení zastávek a jejich instalaci Praha vyhlásí soutěž o firmu, která na nich bude za poplatek prodávat reklamu a případně zajistí i jejich údržbu. Zatímco koncese by byla zřejmě na 15 let, tyto soutěže by se mohly opakovat například každých pět let. Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) dříve řekl, že město se musí vyhnout závislosti na soukromém dodavateli, zároveň tento model podle něj umožní lépe reagovat na situaci na reklamním trhu.
"Koncese byla připravena už někdy v polovině minulého roku, nicméně s ohledem na různé okolnosti nebyla politická vůle ji realizovat," vysvětlil radní pro majetek Jan Chabr (TOP 90). V minulosti uvedl, že by preferoval koncesi, ale kluby Pirátů a Spojených sil pro Prahu prosazovaly vlastní zakoupení. Radní dodal, že na pořízení a výměně mobiliáře se budou podílet dopravní podnik a městské firmy Technologie hlavního města Prahy (THMP) a Technická správa komunikací (TSK). Chabr doplnil, že jelikož půjde o investici nad 50 milionů korun, bude o ní rozhodovat zastupitelstvo.
Firmá má povinnost zajistit fungování
Město již uskutečnilo soutěž na podobu přístřešku, který se nyní testuje na Palackého náměstí. Zástupci JCDecaux nebo náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) design označili za nevyhovující. Podle JCDecaux město nemá know-how, aby mobiliář mohlo pořídit a spravovat. Firma uvedla, že v případě prodloužení původní smlouvy o pět let pořídí 300 nových zastávek v designu města k asi 900, které nyní provozuje.
Radní Chabr dříve řekl, že prodloužení smlouvy by bylo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách a že firma má povinnost zajistit fungování mobiliáře až do skončení kontraktu 30. června 2021. Společnost nicméně sdělila, že začne přístřešky odstraňovat již letos na konci srpna. V takovém případě je město podle radního připraveno obrátit se na soud. "Budou probíhat další jednání s JCDecaux tak, abychom zajistili jejich součinnost," řekl dnes Hřib.
Prý nejde o běžné řešení
Do případného tendru se prý plánovaly kromě JCDecaux přihlásit také firmy BigBoard, euroAWK a Clear Channel Outdoor. Posledně uvedená firma, která zatím na českém trhu nepůsobí, před časem oznámila, že je ochotna v případě úspěchu v tendru přístřešky pořídit a ihned převést do majetku města.
Zástupce firmy Mats Lundquist také uvedl, že radou nyní zvolené řešení není v evropských metropolích běžné. "V případě in house řešení vzniká riziko politické korupce, zejména v období voleb, jelikož vedení města bude mít reklamní plochy zcela pod kontrolou a bude si moci určovat, jaké kampaně budou na mobiliář umísťovány, a tím může docházet k ovlivňování voličů."
Plánovaný postup kritizoval předseda klubu ANO v pražském zastupitelstvu Patrik Nacher. "Město na to nemá kapacity a způsobí to víc problémů než užitku. Je to jen důsledek amatérismu, jakým je Praha vedená. Je téměř jisté, že se to celé připravit nestihne. A ta stará a pro město nevýhodná smlouva z devadesátých let bude muset být prodloužena."