V případě řízení "pravda" o tom, že ženy s přehledem zvládají více věcí najednou, rozhodně neplatí. V případě používání mobilu současně to podle statistik až tak úplně neplatí. Na deset tisíc aut, v nichž za volantem sedí ženy řidičky, dojde k nehodě kvůli držení mobilu v ruce u 43 případů, zatímco u mužů řidičů je to pouze ve 20 případech.
"Obzvlášť u žen, které často vozí ve svých autech děti, je používání mobilu při řízení alarmující,“ komentuje výsledky analýzy #nepozornostzabíjí Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Že za volantem skutečně telefonují, se přiznává v průzkumu více než polovina řidiček, u mužů jsou to až dvě třetiny. Přitom samy ženy se přiznávají, že používání mobilu za volantem považují za velice závažný prohřešek a nebezpečnou činnost.
Z ruky ho prostě nedají
Aby mobil řidiči i řidičky odložili, muselo by se stát něco skutečně vážného. Nejvíce z nich by od používání mobilu za volantem odradila nehoda nebo jiná krizová situace, která by se jim osobně stala. Druhým nejčastějším důvodem je zodpovědnost za druhého člověka, třeba po narození dítěte, či smrt někoho blízkého v důsledku telefonování nebo psaní SMS za volantem.
"Je neuvěřitelné, že dodržování legislativy a pravidel silničního provozu není pro řidiče prioritou a že musí v důsledku protiprávního chování na silnici někdo zemřít, aby to jiné řidiče odradilo od tak rizikového chování, jakým je používání mobilu za volantem," říká plk. Tomáš Lerch, ředitel služby dopravní policie Policejního prezidia ČR.
Je otázka, zda by situaci na silnici vyřešilo zvýšení postihu za tento přestupek (v současné době je za držení mobilu pokuta do 1 000 Kč na místě a dva body nebo 1 500 Kč – 2 500 Kč ve správním řízení). Podle průzkumu by se totiž pouze třetina žen bála dál používat mobil při řízení po zkušenosti se zastavením policií, u mužů jde jenom o necelou čtvrtinu řidičů.
Tragédie je velmi blízko
Nejde jen o samotné telefonování. V současné době při rozmachu sociálních sítí je ještě rizikovější používání nejrůznějších chatovacích aplikací nebo sociálních sítí. Co se týče SMS a používání chatu při řízení, více než třetina mužů se k tomuto prohřešku přiznává, zatímco u žen jde přibližně o jednu čtvrtinu.
"Při psaní krátké zprávy ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště. Každý, kdo začne za volantem chatovat, tak extrémně riskuje," vysvětluje Tomáš Neřold, pověřený vedoucí oddělení bezpečnosti provozu BESIP Ministerstva dopravy ČR.