Zlínský mrakodrap po rekonstrukci: Komunistická chlouba se vrátila k Baťovu funkcionalismu

Prior ve staronovém kabátu
Zobrazit fotogalerii (9)
 

V centru Zlína se znovu otevřel Baťův "Obchodní dům". Mrakodrap z třicátých let se po kompletní rekonstrukci vrátil k původní důstojnosti i jménu. Jaká je historie unikátní budovy a co je nového? 

Obchodní dům v roce 1931 postavila firma Baťa v duchu funkcionalistické tradice Zlína. Budova architekta Františka Lydie Gahury byla prvním mrakodrapem celého města. V interiéru se také nacházely první eskalátory v Československu.

Jedním z charakteristických prvků stavby je neobvyklé členění oken, které po domluvě s památkáři majitel a investor navrátil zpět podle původní podoby. V prvních dvou patrech totiž jsou vestavěné od podlahy až po strop. Ty se následně postupně s přibývajícími patry zúžují.

Necitlivé zásahy z minulosti

Před rekonstrukcí se budova nacházela v bezútěšném stavu. Necitlivé zásahy v 50. letech okradly budovu o její původní šarm. Již zmiňovaný prvek oken, který je “symbolickým” podpisem architekta Gahury, během přestavby za socialismu zcela zmizel.

I to byl důvod, proč během rekonstrukce z původní stavby zbyl pouze skelet. Díky tomu bylo možné kompletně změnit interiér k potřebám obchodního domu 21. století, včetně kanceláří a hotelu se zážitkovou restaurací v posledním patře, jenž se otevře až v průběhu roku 2019.

Po roce a čtyřech měsících

Ze staré budovy zůstal pouze nosný skelet a proti původnímu plánu se musela posilovat statika stavby. Ta způsobila, že stavební práce odsunuly termín otevření o dva měsíce.

Obchodní dům znovu otevřel dveře 9. listopadu 2018 v 9 hodin se po roce a čtyřech měsících a zatím je v provozu moderní obchodní pasáž s gastrozónou, supermarketem a obchody ve dvou nejnižších podlažích. Zbytek budovy bude zprovozněn v následujících několika měsících, včetně několika dalších služeb.

“Nový” Obchodní dům 

Celková investice do kompletní přestavby vyšla PRIOR Zlín na 450 milionů. “Naším cílem je vytvořit v centru Zlína místo setkávání u dobrého jídla a pití i moderního nakupování,” sdělil jednatel společnosti Radovan Pilich.

Toto zacházení s tradicí původně funkcionalistického Obchodního domu je na české poměry velmi citlivé a promyšlené. Je evidentní, že když investor zná pravou hodnotu stavby, do které vkládá čas i peníze, tak je schopen vytvořit opravdu užitečný zásah do veřejného prostoru.

Obchodní dům Zlín se tak z otloukánka socialismu proměnil v sebevědomou stavbu, která ctí architektonické hodnoty minulosti.

 

 

Klíčová slova: