Místo plné továren se změnilo v obchodní tepnu města. Anděl se jmenuje podle domu, který byl odstřelen

Jean Nouvel vytvořil nejvýraznější architektonický prvek celého náměstí
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Vznešený název čtvrti Anděl na Smíchově nese jméno podle domovní fresky, která však už neexistuje. Stejně tak se za poslední léta tato část města změnila k nepoznání. Továrny musely ustoupit kancelářím a obchodním domům. Stará architektura se proměnila v tu moderní a Smíchov tak dostal opravdové centrum dění. Jak je možné, že vše vlastně dobře funguje? 

Vždy se jednalo o důležitou dopravní tepnu. Anděl spojoval a spojuje hned několik dalších pražských čtvrtí včetně Nového Města přes řeku. Je zde kromě několika tramvajových linek i stanice metra. Místo je tak předurčené k tomu, aby se zde pohyboval velký počet lidí. Do devadesátých let šlo hlavně o dělníky.

Ringhofferova vagónka, pivovar Staropramen a v nedalekých Radlicích továrna na výrobu spalovacích motorů. To jasně určilo, kdo se po čtvrti bude pohybovat. Anděl se však brzy velmi rychle proměnil a dnes slouží jako jedno z nejdůležitějších společenských a obchodních míst v Praze. 

Zbouraný Anděl

Proměna začala být vidět v momentě, kdy pomalu vznikala místní stanice metra. V duchu socialismu byl nový název zvolen podle ruské metropole. Moskevská znamenala zbourání nárožního domu č.p. 222 U zlatého anděla. Tím se pomalu začala měnit dělnická čtvrť v dopravní tepnu, na kterou se zcela přirozeně v devadesátých letech nabaloval zájem podnikatelů a projektantů. 

Nový Anděl

Na troskách Anděla tak vyrostlo centrum obchodu, restaurací a kancelářských budov. Nešlo však o žádné uniformní domy, ale o projekty s podpisem velmi známých architektů. Ringhofferova vagónka byla přesunuta na Zličín a v roce 2000 ji nahradilo velké obchodní centrum Nový Smíchov. Jeden z architektů tohoto projektu byl architekt Martin Rajniš. Chrám kapitalismu však velmi dobře zapadl do profilu místní čtvrti a stal se její zcela přirozenou součástí. 

To však nebyl jediný zásah do smíchovského prostoru. Mnohem větším projektem byla budova Zlatý Anděl od světoznámého francouzského architekta Jeana Nouvela. Kancelářská budova je hlavní dominantou celého prostoru, protože se táhne přes celý jeden blok v různých výškových úrovních. Nouvel pracoval s myšlenkou filmu Wima Wenderse Nebe nad Berlínem a také na budově můžeme vidět citáty z tohoto slavného snímku formou citátů vylepených na ploše celého domu. 

V rámci výrazných změn byla zcela opravena místní židovská synagoga a rozšířila se pěší zóna. Spolu s ostatními stavbami vznikl i další obchodní areál Anděl City. Kina, restaurace, obchody a kanceláře celou čtvrť definitivně proměnily z dělnické na společenskou tepnu Prahy. 

Pozitivní ovzduší

Anděl na Smíchově je krásnou ukázkou toho, jak je rozumné svěřit urbanismus veřejného projevu do rukou schopných osobností svého oboru. Provedené změny na Andělu z mnoha důvodů fungují dodnes. Velký veřejný prostor otevřel nové možnosti, jak ho využít. Tím, že je Anděl živé místo, přitahuje různé skupiny obyvatel. 

Satanisti, jehovisti, ale také trhovci či jihoameričtí indiáni. Tento kousek Prahy opravdu stojí za to navštívit, už jen pro ukázku toho, jak funguje, když někdo schopný přemýšlí nad veřejným prostorem. Velký počet lidí se neušlapává, ale naopak funguje v symbióze.