USAF představuje v rámci armády jednu z klíčových složek. Má technologicky nejpokročilejší letectvo v čele se stíhacími stroji F-35. Dále v USAF můžeme najít osvědčené stíhače F-22, které jsou neprodejné, a to ani Izraeli, největšímu americkému spojenci na Blízkém východě, nechybí ani F-16, F-15 a mnohé další platformy včetně bombardérů, průzkumných či cvičných strojů.
Nízká bojová připravenost amerických letounů
Nicméně USAF trápí objektivní problémy, které jsou chronického charakteru. Jedním z nich je dlouhodobě nízká připravenost letounů k boji. V době, kdy probíhá stále válka na Ukrajině a dochází k zostřování situace na Blízkém východě a ohniska dalších konfliktů můžeme třeba vidět i nad oblastí Jihočínského moře, se jedná o vážnou potíž, která volá po co nejrychlejším vyřešení. Tak snadné to však rozhodně nebude.
Znepokojivé zprávy agentury
Na letitou potíž s bojovou připraveností amerických letounů už několikrát upozornila vládní agentura GAO (Government Accountability Office), která svou zprávou ze závěru roku 2022 vedoucí činitele USAF nijak zvlášť nepotěšila. Dokonce musela některé z nich značně znepokojit.
GAO totiž napsala, že jen 2 typy amerických vojenských letounů z celkem 49 posuzovaných naplnily za rok 2021 kritéria schopnosti dostát svým bojovým úkolům. Ani další statistika vrcholné představitele USAF nemůže jistě těšit.
GAO dále ve zprávě uvedla, že 30 z 49 platforem, které podrobila detailnímu zkoumání, se nachází ve více než 10 % ve stavu, kdy nejsou schopné plnit své bojové úkoly či mise. Jejich bojová připravenost je tedy nízká, a pokud by měly stroje vzlétnout okamžitě k boji, nastal by pro USAF poměrně zásadní problém. K tomu však připočtěme potíže, které se týkají americké „výkladní skříně“, tedy stíhačů F-35, které nakupuje i ČR.
Již zmíněná GAO k březnu 2023 označila pouze 55 % všech stíhačů F-35 jako schopné plnit bojové mise. S výše uvedenými potížemi se pojí také nižší dostupnost letounů tohoto typu. Týká se to varianty F-35A a F-35B. Dostupnost konvenční varianty (F-35A) klesla z 65 % na 54 %, u F-35B z 61 % na 54 %. F-35C zaznamenala jako jediná nárůst z 53 % na 58 %.
Možné ohrožení i pro ČR
Brát tedy v potaz musíme i skutečnost, že dodávky letounů F-35 se zpožďují a mají rovněž technické problémy, zejména s motorovými jednotkami, které se snaží výrobce letounu, firma Lockheed Martin, dlouhodobě vyřešit.
O nízké dostupnosti letounů se hovoří také v souvislosti s dodávkami strojů pro ČR. Naše letectvo pořizuje celkem 24 stíhačů F-35 v hodnotě 150 miliard, k nimž ovšem musíme připočítat náklady na úpravu letecké základny v Čáslavi, respektive úpravy přistávací dráhy, další finanční prostředky na údržbu a pochopitelně náklady na jednotlivé letové hodiny. První letouny by měly do ČR dorazit v roce 2031, ale je možné, že kvůli výše zmíněným potížím budou k dispozici až později, v polovině třetí dekády.
USAF čeká lopotná práce
Již dříve se velitel USAF Charles Q. Brown zavázal k tomu, že se procenta bojové připravenosti u vojenského letectva budou navyšovat a že tento vážný nedostatek bude postupně odstraňován, respektive omezován na akceptovatelnou mez. Nicméně jej čeká lopotná práce, protože náprava stávajícího stavu si vyžádá dlouhodobou politickou, technickou a finanční součinnost. Jenže jinak to nepůjde, pokud chce být USAF i nadále vzorem jiným letectvům. Těžko ovšem na druhé straně dělat spolehlivé předpovědi, protože se jedná o chronický problém.
Zdroj: autorský článek
KAM DÁL: Tank T-84: Vozidlo do extrémních podmínek. Ukrajinský dravec se chystá na lov ruské kořisti.