Letos bude Black Friday poznamenán pandemií nemoci covid-19 i rostoucí inflací. Přesto je třeba dávat pozor na vychytralé obchodníky. Zdánlivě výhodné ceny jsou totiž často vypočítávány z výrazně zvýšených běžných cen. Konečná úspora tak může být minimální.
„Kdyby byl Black Friday výhodný pro zákazníky a obchodníci by na něm prodělávali, dávno by ho zrušili. Místo toho jsme svědky monstrózních marketingových kampaní, kterými se obchodníci k tomuto svátku konzumu hrdě hlásí,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Nikdy se neprodávaly za plnou cenu
Black Friday má kořeny ve Spojených státech, kde je zvykem po svátku Díkůvzdání vyrazit na nákupy. Postupem času se tento svátek konzumu rozšířil do celé řady dalších zemí včetně České republiky. „Naše podoba Black Friday má však mnoho odlišností od své původní verze a bohužel je doprovázena celou řadou podvodů,“ vysvětluje Křeček.
Mnohé české obchody nemají Black Friday pouze jeden den, ale slaví ho delší období. Přitom často deklarují výrazné slevy. „U nich by zákazníci měli být opatrní. Jsou totiž známy případy, kdy se produkty nikdy neprodávaly za původní přeškrtnuté ceny. Ty byly v některých případech jen smyšlené, aby vytvářely dojem obřích procentuálních slev.“
Nenakupujte pod tlakem obchodníků
Další nešvar obchodníků spočívá v tom, že využívají doporučenou maloobchodní cenu k výpočtu slevy. „Když se však podíváme na údaje přímo u výrobců, zjistíme, že nekorespondují s tím, co deklarují obchodníci. V minulých letech rovněž byly zaznamenány případy, kdy produkty po ukončení Black Friday byly výrazně zlevněny,“ má jasno Křeček.
Zákazníci by proto měli být pozorní. Určitě by neměli nakupovat pod tlakem obchodníků. „Vždy by si měli nákup dobře rozmyslet a zauvažovat nad tím, zda dané zboží nebo službu skutečně potřebují. Následně mohou na internetu srovnat ceny. Zvláště v dnešní době, která je poznamenaná vysokou inflací, se ceny stejných produktů mohou u různých obchodníků zásadně lišit,“ doplňuje ekonom.
A ještě je tu jedno riziko, na které upozorňuje Petr Pavelek, manažer týmu Sklik a nákupního rádce a srovnávače Zboží.cz: „Obecně je třeba upozornit na fakt, že se prodejci často na Black Friday zbavují starších modelových řad produktů. Vždy bych si proto ověřil, zda produkt splňuje potřebná kritéria a parametry. Platí to hlavně u televizorů a počítačů. Doporučuji také sledovat recenze e-shopů i samotných produktů na Zboží.cz.“
KAM DÁL: Národnímu týmu pro zvládnutí epidemie chybí odborníci. Pravděpodobný šéf zdravotnictví Válek odmítá vysvětlit důvody.