Dopravní situace v Praze byla vždy velmi složitá, se začátkem každých prázdnin se ulice hlavního města tradičně proměňují ve válečnou zónu pracovních strojů, které na některých místech občas obsluhují i lidé ve svítivých vestách. Letošní rok je zřejmě v soutěži o nejvíce rozkopaných míst na území města vítězem za několik let zpět a na několik let dopředu. Tedy pokud se zhotovitelé prací vybičují k tomu, aby totálně zdevastované město do příštích prázdnin dokázali aspoň zčásti zprůjezdnit.
Řidiči však i se začátkem školního roku tráví v zácpách dlouhé desítky minut, a tím dopravní odbor magistrátu porušil nepsané pravidlo, že do půlnoci na 1. září musí zmizet co nejvíc omezení, zúžení a uzavírek, aby milionové město mohlo fungovat. Letos trpí hlavní tepny na všech světových stranách metropole i nadále uzavírkami nebo je zdobí jámy, které svádí k myšlence, že se snad magistrát města rozhodnul vykopat tunel až do Tchaiwanu.
Riskuje Hřib hlasy pro dvojblok PirStan?
Přiznejme fakt, a nepopře ho ani šéf radnice Zdeněk Hřib, že koordinace prací se příliš nepovedla a nepovedla se ani zvolená intenzita oprav, úprav a rekonstrukcí. Řidiči se stali rukojmími dělníků, kterých by nejen Pražan na uzavřených místech pohledal. A ano, až se to jednou všechno udělá, asi to bude funkční a také vypadat pěkně, ale lze toto selhání omlouvat ideální budoucností? Určitě ne, zvlášť v případě, kdy se Praha stává důležitým volebním okrskem, v němž bude rozhodovat každý hlas v nadcházejících parlamentních volbách. A i když tyto volby s těmi komunálními (ty proběhnou až za rok) vzdáleně nesouvisí, naštvaní Pražané mohou pojmout vůči straně, vládnoucí pražskému magistrátu, tak velkou averzi, že ji projeví u uren již za měsíc. A zavařit tím především kandidátům dvojbloku PirStan.
Vaše počínání dovedlo metropoli na pokraj chaosu, za což jste politicky odpovědný: https://t.co/Jmv9hCS1RN
— Jiří Ovčáček (@PREZIDENTmluvci) September 7, 2021
Neutěšené dopravní situace si dokonce všiml i prezident Zeman, který ze svého odpočinkového sídla v Lánech na Pražský hrad příliš často nejezdí. A jelikož vycítil možnost, jak si namazat na chleba primátora Hřiba, poslal mu otevřený dopis, který jeho mluvčí Ovčáček na twitteru doprovodil sloganem: „Vaše počínání dovedlo metropoli na pokraj chaosu, za což jste politicky odpovědný...“ Ve vzkazu napsal, že "je hlavní město naprosto dopravně paralyzované“ a vyzval primátora ke zvážení rezignace na svůj post. Pod Ovčáčkovým tweetem se okamžitě začaly množit vzkazy prezidentovi a příliš pěkné - ač kritizoval neoddiskutovatelný stav věcí - nebyly.
Reakce na sítích
- @PavelDvoek7: „Za téměř 9 let ve funkci nenavštívil prezident magistrát hl. města Prahy, ignoruje 10,2 milionu obyvatel. Namísto otevřené přímé diskuse píše trapné a ubohé dopisy. Demokracie je diskuse, nikoli urážlivé hanopisy!“
- @IanSchlendri: „Vítězství ANO bude i vítězstvím Miloše Zemana. Platí to přitom i naopak. Věřím, že díky podobným výkřikům si to zejména mladí lidé a tzv. "pražská kavárna" uvědomí a že se jim to stane dostatečnou motivací jít k volbám...“
- @brap224: „Tohle prohlásil člověk, kterej před pěti lety natrvalo uzavřel celý okolí Pražskýho hradu...“
- @kabi: „Nebyl dopis napsan v letadle na ceste do Brna?“
Nit suchou nenechal na Miloši Zemanovi ani k rezignaci vyzvaný primátor Zdeněk Hřib. Ten odpověděl sáhodlouhým vzkazem, který začal: „Za poslední roky, co si pamatuji, pan prezident o Pražany neprojevil žádný zájem. V rámci svých výjezdů za občany se Praze vyhýbal a ani nikdy nenavštívil ve své funkci magistrát...“ a doplnil: „...Stejně tak bych mohl i já v duchu tohoto folklóru vyzvat pana prezidenta ke zvážení jeho rezignace. Třeba kvůli hájení zájmů jiných mocností namísto České republiky v kauze ruských agentů a výbuchu ve Vrběticích...“ A ukázal také směrem k ministru Karlu Havlíčkovi, do jehož gesce spadá také oprava dálnice D1: „Když už ale nejvíc ze všeho záleží prezidentovi naší země na stavu silnic, předpokládám, že zítra pan prezident vyzve k rezignaci i ministra dopravy. Vždyť i na D1 jsou kvůli opravám uzavírky a zácpy. Mimochodem o žalostné dopravní situaci na této klíčové dopravní tepně svědčí i to, že pan prezident do Brna raději letěl 1. září letadlem, než aby jel autem po D1. Tato prezidentova cesta mimochodem stála po započítání amortizace letadla cca 450 tisíc korun...“
A zajímá vás odpověď na otázku - proč je Praha letos tak extrémně rozkopaná? Primátor Hřib to vidí jasně: „My silnice v Praze opravujeme proto, že jsme je převzali v neutěšeném stavu po předchozím vedení magistrátu pod vlajkou ANO. Dluh na opravách silnic byl neuvěřitelných 30 miliard Kč... Na jednom místě tak probíhá v rámci jedné akce pokládka nového povrchu vozovky a zároveň k tomu obnova inženýrských sítí nebo tramvajové trati...“ A v závěru svého facebookového statusu upozornil také na útoky šéfa ANO směrem k Praze, jejíž obyvatelé jeho hnutí ve volbách příliš nakloněni nebývají. „Situaci také nepřispěla populistická vyjádření některých politiků, například premiéra Babiše, o MHD v době vrcholící koronakrize...“
Ač má primátor Hřib jasné argumenty k současným obtížím s dopravou v Praze, nelze prezidentu republiky upřít objektivní naštvání, které si prožívají Pražané každý den v ulicích města. Druhou věcí je forma, zvlášť v období před volbami, kdy kritice podrobuje Zeman i jeho mluvčí prostřednictvím twitteru pouze aktivity stran z opozičních koalic. To jednoduše není fér. Neměl by zůstat apolitický, i kdyby to pro něj mělo znamenat velké sebezapření?
KAM DÁL: Prezident Zeman přijal svůj handicap. Pro Česko je to skvělá zpráva, ovšem cena za důstojnost bude hodně vysoká.