Praha 1 chce na pěších zónách v centru metropole zakázat jízdu na elektrických koloběžkách. Opatření by se týkalo zejména společnost Lime, která nabízí sdílené elektrokoloběžky, a případně dalších obdobných komerčních služeb.
Na pohyb vozítek po chodnících a jejich nevhodné parkování si lidé stěžují. Podle radního Prahy 1 Davida Skály (Praha 1 Sobě) bylo opatření projednáno s pražským náměstkem pro dopravu a magistrátem a mohlo by platit od další turistické sezony.
Bez komunikace
Městská část se podle Skály pokoušela s firmou Lime jednat, ale bezvýsledně. "Společnost Lime nesplnila žádný z našich požadavků na bezpečný a rozumný provoz, proto po roce usilovných vyjednávání musíme přistoupit k dalšímu kroku a připravujeme omezení vjezdu do pěších zón v centru města," podělil se o svou zkušenost radní Skála.
"Řešení pilotního zákazu vjezdu pro koloběžky a další turistická lákadla jsem projednal s náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem (Praha Sobě), který nám vyšel vstříc, a jednám také s policií," pokračoval Skála.
Doplnil, že radnice podala žádost o řešení problému na silniční úřad Prahy 1, který přišel s návrhem značení na pěších zónách. Návrh bude podle radního nyní 90 dní viset na úřední desce. Je možné proti němu podat námitku.
Návrh značení, které by se mělo objevit na cedulích u pěších zón, využívá faktu, že podle výkladu ministerstva dopravy je elektrokoloběžka brána jako kolo. Návrh tak zakazuje vjezd kol s doplněním "mimo kola s pedály a koloběžky bez motoru". Běžných kol, elektrokol a nemotorových koloběžek se proto netýká. Lidé, kteří budou chtít jezdit v centru na vlastních elektrokoloběžkách, si budou moci podle radnice zažádat o výjimku.
Až ve 120 městech
Firma Lime v Praze podle dřívějších informací provozuje 1 500 koloběžek. Společnost uvádí, že působí ve více než 120 městech. Poprvé se koloběžky objevily v kalifornské Santa Monice, následovalo San Francisco a poté se firma rozšířila po celém světě.
Společnost se často potýká s odporem městských samospráv kvůli stejným důvodům, které uvádějí politici v Praze. Pražský magistrát před časem rozhodl o výpovědi memoranda Prahy s firmou, což však neznamenalo zákaz služby. Podle vedení magistrátu mělo jít o signál, že s přístupem společnosti město není spokojeno.
Kromě firmy Lime v Praze fungují také sdílení jízdních kol Rekola a sdílení automobilů Car4way a Revolt. Od dubna na pražský trh vstoupila společnost Homeport, která nabízí sdílená elektrokola.