Když Ferdinand Porsche představil v Berlíně první prototyp lidového vozu, později zvaného Volkswagen Brouk, psal se rok 1934. Slavný konstruktér se celý život věnoval nejen automobilové technice (jejíž vývoj významně ovlivnil), ale i elektrotechnice, konstrukci leteckých motorů a mnoha dalším věcem. Jeho syn Ferry v rodinné tradici pokračoval a mj. vytvořil další legendu: na bázi vozu Volkswagen Brouk zkonstruoval v roce 1948 první sportovní automobil Porsche 356.
Kreativita v genech
Ani Ferryho syn, Hans-Peter Porsche, neodolal vůni benzínu - jako mnozí jiní ale ani vůni kouře, valícího se z komínů parních lokomotiv. Vedle své práce se dlouhá desetiletí věnoval sběratelství modelů, přičemž vytvořil i pozoruhodnou sbírku automobilových skvostů. Otázkou bylo, jak uskutečnit sen o možnosti podělit se se svým koníčkem s širokými masami podobně zaměřených entuziastů a sběratelů, ale i ostatních lidí, obdivujících krásu techniky.
Vybudování vlastní expozice
Aby mohl plody své celoživotní sběratelské činnosti důstojně prezentovat veřejnosti i přátelům, vybudoval Hans-Peter Porsche (rodilý Rakušan) nedaleko Salzburgu - ovšem na německé straně hranice, v Bavorsku - samostatnou expozici, zahrnující přehled jeho sbírek, muzeum historických hraček a rozsáhlé výstavní modelové kolejiště.
V blízkosti muzea je postavena také venkovní projížďková železniční trať (ve zmenšeném měřítku), park s velkým dětským hřištěm a jako upoutávka na expozici modelů železnic je zde vystavena parní lokomotiva horské zubačky.
Modelové kolejiště
Přestože se kolejiště v Angeru (Hans-Peter Porsche Traumwerk) nedá svou velikostí (340 čtverečních metrů) srovnávat s obřím výstavním kolejištěm Miniatur Wunderland bratří Gerritových v Hamburku, má rozhodně návštěvníkům co nabídnout. Zahrnuje tři země - Německo, Rakousko a Švýcarsko: na 2,7 km modelových tratí jezdí 190 vlaků, je zde instalováno 540 výhybek a 176 návěstidel.
Vlaky, sestavené podle období (tzv. epoch) tak, aby odpovídaly skutečnosti, zastavují ve stanicích, mizí v tunelech a celkově překonávají až pětimetrový výškový rozdíl. Vše lemuje kulisa alpských masivů; střídá se den a noc, mění se typy osvětlení, záběry kamer ve vlacích se přenášejí na monitory, na silnicích se pohybují také auta a další stroje. Hans-Peter Porsche Traumwerk se snaží každým detailem přiblížit skutečnosti. K nehodám v nepřehledných úsecích silnic vyjíždějí hasiči, poblíž nádražních budov čekají taxíky a autobusy, po silnicích jezdí osvětlená nákladní auta atd. O provoz, který je plně automatizovaný, i o údržbu kolejiště se stará každý den šestičlenný tým.
Výstava automobilů a hraček
V další části expozice Hans-Peter Porsche Traumwerk je k vidění celá řada cenných historických automobilů, sportovních vozů Porsche a různých pamětních předmětů a zajímavostí - mimo jiné i benzínová pumpa z poválečného období. V navazující části o ploše 2 500 čtverečních metrů si lze prohlédnout až 2100 exponátů, tvořených hračkami a modely aut, lodí, letadel či vzducholodí.
Mimoto se v prostorách HPP Traumwerk konají velmi často i speciální akce, přehlídky, hudební produkce aj. Zakladatel muzea Hans-Peter Porsche může být spokojen: jeho idea našla naplnění a každoroční nárůst návštěvníků svědčí o pozitivním ohlasu u veřejnosti.