HB Raevis plánuje budovy prodat i s developerským projektem, který tam připravuje. Zda před prodejem stihne demolici nebo ne, bude záviset na nabídkách a rychlosti jednání. Bourací práce budou podle harmonogramu společnosti trvat několik měsíců.
Architektonicky cenná budova
Podle prvního náměstka primátora Petra Hlaváčka (za Spojené síly pro Prahu) jde městu primárně o zachování architektonicky cenné budovy. Zároveň komplex může využít až pro 500 úředníků. Podle předsedy výboru pro územní rozvoj pražského zastupitelstva Petra Zemana (Praha Sobě) by vnitřní rekonstrukce Transgasu na kanceláře mohla být rychle hotova. Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) nicméně uvedl, že by se nejprve muselo vyřešit, které zaměstnance tam přesunout. Nesměly by zůstat prázdné objekty, ve kterých je Praha smluvně zavázaná platit vysoké nájmy.
V prvním kole jednání se zástupci metropole a majitele nedohodli na ceně. "Praha vlastníkovi nabídla za nemovitost cenu, která je pro městský rozpočet únosná, ale zároveň odpovídá hodnotě nemovitosti. Vlastník na tuto nabídku nepřistoupil, tudíž hledáme jiné alternativy, například oslovit nějaké soukromé spoluinvestory," vysvětlil Hlaváček. Dodal, že výši nabídky s ohledem na běžná pravidla obchodních jednání nebude komentovat.
Projekt má velkou hodnotu
Podle radního pro majetek Jana Chabra (TOP 09) by případnému obchodu mohl bránit fakt, že HB Reavis neprodává nemovitosti, které ostatně plánuje zbourat, ale celý projekt, jenž má vyrůst na jejich místě. S ohledem na umístění bude hodnota takového projektu mnohem vyšší než samotných budov. "Město však podle zákona může nabídnout jen posudkovou cenu za budovy," řekl.
Soubor budov Transgas získala HB Reavis v roce 2014 od společnosti ČEZ. V únoru 2016 vlastník stavby oznámil, že má v plánu komplex zbourat a na uvolněném místě postavit polyfunkční budovu podle návrhu architektonického studia Jakub Cigler Architekti, která by mohla být dokončena začátkem roku 2021.
Lidé s bouráním nesouhlasí
Větší množství lidí se včera sešlo na Vinohradské třídě u Transgasu, aby vyjádřilo nesouhlas s demolicí. Zastupitel Zeman zopakoval vývoj kolem jednání a vyzval soukromé investory, aby se připojili k městu ve snaze soubor zachránit. Řečníci, mezi které patřil pirátský poslanec Lukáš Černohorský či předsedkyně Spolku za starou Prahu Kateřina Bečková, poté hovořili o Transgasu i o ochraně poválečné architektury obecně.
Podle Černohorského je zásadní, jak dopadne připravovaný nový památkový zákon. Řečníci připomněli jiné stavby poválečné architektury, které šly k zemi, a další, u kterých stále nebyla udělena památková ochrana. Podle Bečkové mohl být Transgas "ikonickým reprezentantem architektury své doby," ale kvůli "morálnímu a profesnímu selhání" zástupců orgánů, které rozhodují o udělení památkové ochrany, město o výraznou stavbu přijde.
Odborníci dlouhodobě kritizují podle nich liknavý přístup ministerstva kultury k památkové ochraně budov vzniklých po druhé světové válce. O ochranu se Klub za starou Prahu pokoušel i v případě Transgasu, ministerstvo však návrh zamítlo.