Silničáři starající se o krajské silnice spotřebovali zatím 46 000 tun posypu, z toho 16 000 inertního. "Tak, jak se doposud vyvíjí zimní údržba, statisticky zásoby pokrývají spotřebu. Současně dle tohoto vývoje dochází k doplňování skladových zásob," řekl náměstek krajské správy a údržby silnic Tomáš Račák.
V lednu podle něj byly náklady na zimní údržbu nadprůměrné, naopak v listopadu a prosinci byly podprůměrné. Kraj zatím stála zimní údržba 202 milionů korun. "Rozpočet zatím pokrývá průměrnost zimního období," vysvětlil Račák. Podle něj je ale zatím brzy hodnotit finanční náročnost letošní zimní údržby.
Náklady výrazně stoupnou
Podle ředitele technických služeb města Mělník Miloslava Jindry činily náklady za celý loňský rok více než 2,4 milionu korun. "Predikci výše nákladů na zimní údržbu pro letošní rok si zodpovědně netroufám, máme za sebou pouze měsíc leden," uvedl Jindra. V minulém roce technické služby v Mělníku spotřebovaly 187 tun soli a 24 tun inertního posypu.
V Kladně se podle mluvčí radnice Štěpánky Filipové už nyní dá předpokládat, že se za letošní zimu spotřebuje daleko více posypového materiálu než loni a celkové náklady na zimní údržbu výrazně stoupnou. Město minulý týden kvůli sněhovému přívalu vyhlásilo kalamitní stav, chystá se změnit i plán zimní údržby, chce mimo jiné zvýšit kapacitu techniky pro odklízení sněhu.
Miliony létají vzduchem
Od listopadu 2017 do března 2018 se v Kladně spotřebovalo 761 tun posypové soli a 94 tun inertního materiálu. "Celkem za zimní údržbu 2017/2018 včetně lidí a techniky město zaplatilo téměř 21,7 milionů korun. Zimní údržba pouze v listopadu a prosinci 2018 stála už téměř devět milionů korun," informovala Filipová.
Zhruba dvě třetiny letošního jedenáctimilionového rozpočtu již utratila za zimní údržbu Mladá Boleslav, tedy přes sedm milionů korun. V Boleslavi bylo dosud použito více než 100 tun soli a 15 tun inertního posypu. Loni druhé největší středočeské město utratilo za celou zimu přes sedm milionů korun.