Filmaři mají o středočeský kraj zájem již nyní, jako kulisy posloužily desítky nejrůznějších míst na jeho území. Středočeský kraj je podle ředitelky centrály Markéty Wernerové pro filmaře atraktivní i díky dobré návaznosti na Prahu. Podle hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) mají filmové kanceláře také jiné kraje.
Jak bude propagace probíhat?
Filmová kancelář bude svou činnost propagovat pomocí webové stránky, kde lidé najdou lokality, které kraj k natáčení filmů doporučuje. Ve středních Čechách jsou podle hejtmanství pro film zajímavé kromě památek také industriální lokace a příroda.
"Filmová kancelář bude nabízet asistenci filmovým produkcím při vyhledávání vhodných lokací a pomoc při zabezpečení nezbytných povolení k natáčení. Kancelář usnadní a urychlí kontakt s místními subjekty a poskytne konzultace o možnostech natáčení filmových projektů," řekl Černoch.
Kraj doporučuje filmařům například zámek Konopiště, zříceninu hradu Zvířetice, CHKO Brdy, přírodní rezervaci Konopiště, Vrch bělá, důl Mayrau nebo Kutnou Horu. Webovou databázi bude region dále rozšiřovat. "Rozvoj bude pokračovat, doufáme, velkým tempem, protože zajímavých míst ve středních Čechách je opravdu spousta," řekl Černoch. V současnosti se kraj podle něj blíží zhruba ke stovce lokací, které může štábům nabízet. Nabídka lokací bude rozdělena také podle témat a slohů.
Světové trháky
Mezi nejslavnější filmy, jež se ve středních Čechách natáčely, patří například Ostře sledované vlaky, Most u Remagenu, Slavnosti sněženek nebo Limonádový Joe. Z pohádek pak do Středočeského kraje zavítal snímek S čerty nejsou žerty, Princezna se zlatou hvězdou na čele nebo Anděl Páně. Zahraniční produkce ve středních Čechách točily například filmy Mission: Impossible - Ghost Protocol, Anthropoid nebo Tři Mušketýři.
"Filmová produkce do regionu často přinese miliony korun už jen svojí přítomností. Natáčecí štáby bydlí v místních hotelech, stravují se v lokálních restauracích, najímají si dopravu, místní štáby, herce, komparzisty, pronajímají lokace a techniku," uvedla Jermanová. Podle ní natáčení filmů také podporuje cestovní ruch a marketing.