Miliardy z evropských dotací města lákají. Elektrobusy brzy ovládnou městskou dopravu

Největší vozový park elektrobusů chce mít Hradec Králové
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Že by ve městech České republiky zavládlo ekologické osvícení? Za masivním rozšířením elektrobusů stojí královské evropské dotace, nikoli ekologie. Do začátku nového roku by jich po českých městech mělo jezdit až 65. Některé prognózy hovoří o tom, že elektrobusy ovládnou trh do deseti let. Je to vůbec možné?

Úplně poslední příklad, kdy se město rozhodlo změnit filosofii v hromadné dopravě, je Náchod. Dvacetitisícové město odstavilo autobusy na naftu, aby je nahradilo dvěma elektrobusy. Jejich cena však nebyla vůbec nízká. Město zaplatilo celkově 18 milionů. Dotace z evropského programu IROP městu přispěla 15 milionů a to už se počítá. Hradecký kraj je tak dnes vlajkovou lodí těchto projektů, které se budou v budoucnosti rozšiřovat i do jiných měst, obcí a krajů. Náchod se tak přidal do společnosti měst jako Vrchlabí, Trutnov nebo Hradec Králové. 

Peníze na prvním místě

Dotačním programům Evropské unie se tak velmi úspěšně daří města přesvědčit, že ekologická doprava má smysl. Místo diktátu a regulací však argumentuje penězi a to je řeč, které všichni moc dobře rozumí. A že se jedná o ekologii? To je bonus navíc. Ve Středočeském kraji chce do příštího roku svůj vozový park částečně obměnit i Kutná Hora. Ta ve veřejné soutěži shání celkem pět elektrobusů za odhadovanou cenu 53 milionů korun. Provozovatel Arriva už dnes disponuje dotací z Integrovaného regionálního operačního programu, který by měl většinu této částky zaplatit. Nikdo se do soutěže nepřihlásil, a tak se zatím realizace plánu odkládá. 

Provozovatel Arriva už má s tímto druhem provozu zkušenosti z Třince, kde je městská doprava kompletně elektrifikovaná. 

A co Praha?

Příznivá dotace, která pokrývá až 85 % ceny elektrobusů, nejvíce láká Hradec Králové, kde ke třem stávajícím chystá město pořídit třikrát tolik autobusů na elektřinu. Plány rozšířit ekologičtější provoz má i Praha. Ta chce posílit 14 stroji linku 207 ze Staroměstské na Ohradu a dalších 15 kloubových elektrobusů pro linku 140 z Palmovky do Letňan, Čakovic a Miškovic. 

Šetřit naftu se vyplatí

V České republice se stále jedná spíše o raritu a jen budoucnost ukáže, jak moc si města osvojí myšlenku elektrifikace hromadné dopravy. Ve světě se dnes pohybuje až 380 tisíc elektrobusů, ale do roku 2025 by se jejich počet mohl zvýšit až na 1,2 milionu. Hlavním argumentem je šetrnost k životnímu prostředí, ale také spotřeba nafty. Autobus totiž oproti osobnímu automobilu spolyká až 30krát více paliva. Tisíc elektrobusů v provozu za den znamená ušetření 80 tisíc litrů nafty a to už je číslo, které nelze jen tak přejít bez povšimnutí. 

Ekologie promlouvá do výroby aut. Evropská unie chce více elektromobilů. Více čtěte zde.