Situace na "Kulaťáku" je už dlouhodobě neudržitelná. Pod tlakem nových dopravních spojení, jako je napojení na tunel Blanka, se intenzita automobilové přepravy na jednom z největších pražských náměstí zvyšuje, aniž by se tomu prostředí náležitě přizpůsobilo. Až teď se chystá vedení Prahy situaci řešit, ale reálné kroky nebudou jednoduché.
Soutěž a co dál?
Architektonická soutěž je vyhlášena ke dni 16. 4. 2018 a předpokládaný termín druhého kola je 3. 8. 2018. To jsou zatím jediné jisté termíny. Už samotný fakt zdlouhavého procesu ýběru "správného" architektonického projektu budí rozpaky.
Je jasné, že tak rozsáhlá stavební akce vyžaduje pečlivý výběr, ale nehrozí náhodou další dlouhé čekání, než bude stavba realizována? Na rekonstrukci Václavského náměstí se čeká již 13 let a nikterak tomu nepomohla dobře promyšlená architektonická soutěž.
Výše cen a odměn soutěže:
3 280 000 Kč
Šance získat důvěru
Argumenty a vize pražských politiků v souvislosti s Vítězným náměstím zní rozumně, ale je načase, aby nezůstalo jen u slov. "Zkušenosti z Londýna ukazují, že je možné skloubit intenzivní dopravu s kvalitním veřejným prostorem a náměstím, kde hrají prim chodci. Vítězné náměstí má potenciál stát se oblíbeným centrem Prahy 6 a místem, kde se lidé chtějí potkávat," vysvětluje náměstkyně Petra Kolínská.
"Zásadním předpokladem dobrého řešení je dobře formulované zadání soutěže," říka Vratislav Filler ze spolku AutoMat. "Na Vítězném náměstí jsou důležité požadavky na dopravní řešení, ale v obecné rovině souhlasím se samotným vyhlášením soutěže. To se tady prostě musíme naučit," dodává Filler.
Důležité je, aby se občané vůbec dočkali reálného naplnění těchto slibů, protože zkušenosti s jinými projekty naznačují, že vyhlášení soutěže není automaticky řešením. Například Kaplického knihovna vyhrála regulérní architektonickou soutěž a žádná Národní knihovna nestojí.
Změna je nutnost
Vítězné náměstí je aktuálně spíše Prohrané náměstí. Celý prostor dlouhodobě strádá a minimálně slouží občanům. Řidiči a chodci jsou vrženi do chaosu, kterému se raději vyhnou, když mají na výběr. Problém je, že "Kulaťák" lze jen těžko minout, pokud jste občanem Prahy 6.
Pro lepší život ve veřejném prostoru pražských Dejvic je tedy celý projekt absolutně nezbytný. Nastal čas navázat na nedokončenou koncepci Antonína Engela z roku 1920, který celý projekt navrhoval v době, kdy dopravní situace nebyla ani trošku podobná dnešku.
Pro architektonické kanceláře bude zásadním úkolem zlidštit celé prostředí. Ostatně to je smyslem vyhlášené soutěže. "Plocha náměstí by měla být primárné určena pro potřeby obyvatel Prahy 6. Návrh by měl navrátit náměstí jeho uživatelům," najdeme na stránkách Institu plánování a rozvoje (IPR). Uvidíme, jaké návrhy soutěž vygeneruje a hlavně zda v dohledné době dojde k jejich realizaci. "Kulaťak" si jistě zaslouží důstojnější podobu.