Vedení hlavního města učinilo další krok k zákazu jízdy kamionů v metropoli a řeší tak vlastní neschopnost dostavit důležitý Pražský okruh. Radní totiž schválili technickou dokumentaci, která popisuje nutná dopravní opatření pro jeho zavedení. Tu nyní odešle silničnímu úřadu, který má poslední slovo. O přijetí nebo nepřijetí zákazu úředníci rozhodnou v řádu měsíců po uplynutí příslušných lhůt. Vedení magistrátu nakonec loni zvolilo nejtvrdší variantu, která počítá se zákazem vjezdu kamionů i na Jižní a Štěrboholskou spojku a Spořilovskou ulici. S návrhem nesouhlasilo ministerstvo dopravy, policie, dopravci i Středočeský kraj.
Vyhrála nejtvrdší varianta
Navržené opatření vymezuje oblast se zákazem vjezdu pro kamiony Pražským okruhem a silnicemi, které ho v jihovýchodní části města nahrazují. O omezení nákladní dopravy uvnitř okruhu náměstek primátorky Petr Dolínek mluví od konce roku 2015, nejtvrdší variantu zahrnující Jižní spojku radní schválili loni v červenci. Od té doby magistrát návrh připravuje. Původně měl jít na radu v listopadu, zpozdil se podle Dolínka kvůli technickým připomínkám.
Plán na popud rady připravili magistrátní úředníci. Nyní ho musí projednat a schválit silniční úřad, který kompetenčně spadá pod státní správu, nikoliv pražskou samosprávu. Podle zákona musí návrh opatření po doručení zveřejnit na úřední desce. Po 15 dnech pak začne běžet měsíční lhůta pro podání námitek.
Nyní tak bude město čekat na rozhodnutí úředníků. "Rozhodovací praxe odboru je dva měsíce, takže můžeme do konce dubna čekat rozhodnutí. V případě negativního rozhodnutí na něj budeme muset nějak reagovat. V případě pozitivního budou objednány a osazeny značky," řekl Dolínek.
Čeká se řada námitek
Podle ministra dopravy Dana Ťoka by opatření v navržené podobě znamenalo dopravní kolaps. "Praha by tím přenesla problém na silnice nižších tříd ve Středočeském kraji, které pro kamiony nejsou uzpůsobeny. K navrhovanému zákazu se nyní musí vyjádřit především policie, která vyhodnotí dopady takového nepromyšleného kroku na dopravní situace."
S ohledem na kritiku záměru ze strany řady institucí se dá předpokládat, že námitky dorazí. Proti omezení kamionů se po jeho schválení radou ostře ohradili zejména zástupci nákladních dopravců ze sdružení Česmad. Plán se nelíbí ani představitelům Středočeského kraje, podle kterých povede k zahlcení místních komunikací kolem metropole nákladní dopravou. Krajský radní pro dopravu František Petrtýl uvedl, že hejtmanství je připraveno připomínky vznést a během zákonné lhůty 15 dnů dá jasné stanovisko, jak na jednotlivá ustanovení v navržené dokumentaci nahlíží.
"Přestože jsme po Praze požadovali, aby přehodnotila svá řešení nejtvrdšího možného zákazu kamionů, stále dává přednost takovým technickým řešením, která pro nás nejsou akceptovatelná," uvedl Petrtýl. Věří, že úředníci nakonec nerozhodnou na úkor středočeských obcí. "Znamenalo by to totální dopravní kolaps. Lidé by čekali v dlouhých kolonách, přičemž by selhávala autobusová dopravní obslužnost, takže by se děti nedostaly do škol a pracující do svých zaměstnání. Docházelo by k neúměrnému poškozování již tak přetížených silnic a mostů," varoval.
Plán naopak vítá část obyvatel Spořilova, která si dlouhodobě stěžuje na kamionovou dopravou. V důsledku nedokončeného vnějšího okruhu využívají nákladní dopravci k průjezdu přes Prahu právě Jižní a Štěrboholskou spojku a Spořilovskou ulici, což podle místních i Dolínka vede k neúměrnému zatížení zdraví obyvatel zplodinami.