Asi 80 kilometrů jižně od Prahy poblíž města Sedlec-Prčice je lyžařský areál Monínec. Několik kilometrů od Prahy je další areál Šibeniční vrch u Mnichovic a třetím je areál Chotouň u Jílového u Prahy. Další možností je vyrazit na běžkách, pokud je tedy dostatek sněhu, do CHKO Brdy. Nejsou tam sice žádné udržované trasy, ale pokud není prohrnuto kvůli lesním pracím, dá se v Brdech lyžovat prakticky po všech lesních cestách, zejména po těch bočních.
Rok se s rokem sešel...
Už vloni se o pohybu na běžkách po Brdech napsalo hodně. Návštěvníci Brd si stěžovali, že Vojenské lesy a statky (VLS) jim prohrnují silnice. Nebyly tam a doposud nejdou žádné oficiální trasy pro běžkaře, a tak se na sociálních sítích strhla kolikrát bouřlivá diskuze kolem údržby cest.
Nakonec se iniciativy chopilo město Příbram a dohodlo se s vedením Vojenských lesů a statků na nějakém kompromisu, které cesty zůstanou bez zimní údržby. Rok se s rokem sešel a situace se může opakovat.
Destinační společnost stále neexituje
Není doposud založena Destinační společnost Brdy a Podbrdsko pod hlavičkou Středočeského kraje. Proto zatím nemůže začít prosazovat zájmy svých budoucích členů ani zájmových skupin. Město proto letos s předstihem předložilo VLS zkušební návrh tras pro letošní sezonu. Po několika jednáních a připomínkovém řízení i s dotčenými obcemi došlo ke společné dohodě.
"Rok se s rokem sešel a my se bohužel nacházíme v té samé situaci jako vloni. Nemáme nástroj, jakým bychom mohli efektivně a koncepčně řešit nejen aktuální požadavky běžkařů, ale i jiné problémy související s rozvojem turismu v Brdech," zhodnotil za město Příbram jeho starosta Jindřich Vařeka s tím, že stejně jako minulý rok proto město vyvinulo iniciativu s cílem zajistit dohodu s VLS, zastupující vlastníky pozemků, a Správou CHKO Brdy jako orgánem ochrany přírody ohledně zimní údržby brdských komunikací.
"I když ještě nefunguje destinační společnost, město Příbram je pro nás legitimním partnerem, který i pro letošek tuto záležitost zastřeší," uvedl za VLS ředitel Petr Švadlena.
Pro návštěvníky: Opatření obecné povahy ministerstva obrany z 9. 10. 2017 o zřízení bezpečnostních pásem se zákazem vstupu upozorňuje na to, že je nutné dodržovat zákazy vstupu a dbát aktuálního značení v terénu bez ohledu na návrh tras pro letošní sezonu.
V návrhu je 75 kilometrů cest pro běžkaře
Výsledkem jednání je zkušební návrh cest, které nebudou ošetřeny zimní údržbou. Návrh upravuje více než 75 km cest. Na mapě si každý milovník zimních stop může najít trasy, které nebudou ošetřeny vůbec, také ty, které budou pouze pluhovány, ale také komunikace, které budou ošetřeny, a to včetně posypu.
"Podle tohoto návrhu upravíme údržbu komunikací s ohledem na naši hospodářskou činnost. Provedeme mimořádná opatření a změnu zimní údržby se zřetelem na ochranu přírody," doplnil ředitel Švadlena a přidal informaci, že sněžná vozidla, respektive strojová úprava běžkařských tras není ani pro letošek v Brdech povolena.
Na trasy jen na vlastní nebezpečí
Díky této dohodě tak milovníci bílé stopy budou moci využít v Brdech cesty, na kterých se pravidelně drží nejhlubší sněhová pokrývka po nejdelší období roku, například na hlavním hřebeni Brd. "Je ale třeba předem upozornit, že se prozatím nejedná o regulérní lyžařské trasy a jejich využívání lyžaři bude samozřejmě na jejich vlastní nebezpečí," upozornil dále Jindřich Vařeka. Jedná se o mimořádné opatření pouze pro tuto zimní sezonu a neřeší definitivní značení v terénu. "Vojenské lesy a statky nás proto vyzvaly, abychom předložili konkrétní návrh trvale značených běžkařských tras. V tuto chvíli připravujeme dokumentaci," doplnil starosta.
K tomu ředitel podniku Petr Švadlena dodal, že zastavit zimní údržbu páteřních komunikací ve správě VLS nemůže, protože není možné opomenout povinnost zajistit sjízdnost komunikací pro potřeby Armády České republiky, složek IZS a dalších subjektů s oprávněným důvodem pro vjezd do prostoru CHKO.