Podle ankety o parkování ve Staré Boleslavi a Brandýse nad Labem není se situací s parkováním spokojeno 82 % řidičů. Na otázky odpovídalo celkem 194 místních, což už se dá považovat za relevantní vzorek. Situace je tedy opravdu kritická, jenže jak ji řešit?
Samozřejmě ne všichni mohou parkovat hned u svého domova a při neplaceném parkování zkrátka platí zásada: Kdo dřív přijede, ten parkuje. Město se začalo zaobírat situací s parkováním na sídlišti U Nádraží v brandýské části města, protože tato lokalita se jeví jako nejproblematičtější. Otázkou je, jaké jsou možnosti řešení.
Řešením je kompromis
"Vždy půjde o kompromis mezi ochránci a tím, jak daleko budou ochotni řidiči parkovat od svého domova," uvažuje i Hynek Homolka, místostarosta města. Tím myslí především to, že se plánuje "neoficiální" zpřístupnění zpevněných ploch v Chobotské ulici, kde je asfaltová plocha hned vedle dětského hřiště, na které by se dalo pohodlně parkovat s malými úpravami. Další plocha by mohla vzniknout u Central Parku a také je možné využít prostor u křížení ulic Kaštanová a Jasanová. Jenže tady je tak trochu problém s přítomnými vzrostlými stromy.
Ne na zeleni, ale klidně za poplatek
"Mělo by být víc míst, ale určitě ne na úkor zeleně," myslí si Jana Hořová, studentka, která bydlí na sídlišti. "Jenže místní mamky zase nechtějí, aby bylo parkoviště u hřiště, kde si doteď mohly děti hrát," nastiňuje další problém Hořová. "Parkuje tady spousta firemních aut, přitom by ale logicky měli mít přednost lidé, kteří tady bydlí," uzavírá studentka. Za pohodlné parkování je přitom většina obyvatel ochotná zaplatit. Od 300 do tisíce korun měsíčně by zaplatila za místo většina dotazovaných.
40 milionů na parkovací dům
Město navrhlo a už stihlo i připravit studii předběžně schválenou SŽDC na stavbu třípatrového parkovacího domu s kapacitou asi 350 aut. Takový domeček pro auta by vyšel na 40 milonů a byl by strategicky umístěn hned vedle vlakového a autobusového nádraží.
Strategicky pochopitelně ne kvůli blízkosti k sídlišti, ale kvůli dotacím, které by na něj mohlo město získat z praogramu IROP pro metropolitní oblast Prahy. "Žádost podáme do konce září. A další náležitosti včetně stavebního povolení do konce ledna 2018," říká Hynek Homolka.
Jistě, čerpat dotace je krásné. Jenže to nic nemění na faktu, že z ankety vyplynulo, že toto řešení se líbí jen necelým 30 % dotázaných, a to není zrovna moc. Je přitom jasné, že čím dál od domu, tím bude ochota platit za místo menší. A není se čemu divit, protože kdyby se lidem chtělo chodit každý den až z nádraží, možná by ani žádné auto nepotřebovali.