Český spotřebitelský trh se vyvíjí směrem ke kvalitnějším automobilovým produktům. Jak se změna poptávky projevila na prodeji a nabídce?
Hyundai v současné době nabízí kvalitní, technicky vyspělé automobily za velmi rozumné peníze, na které poskytuje pětiletou záruku bez omezení a to naši zákazníci oceňují. Proto i naše prodeje v ČR neustále rostou.
Co konkrétně zákazníka při výběru zajímá?
Zákazník, který si jde koupit základní model, už očekává, že bude mít elektronicky ovládaná zrcátka nebo klimatizaci. Hodně lidí si také zvyklo na parkovací sensory. To je teď zaručeně trend, obzvlášť ve velkých městech. Naše modelová řada je kompletní. V Hyundai Praha prodáváme auta od malého i10 po SUV, minivany a dodávky.
Pražský magistrát nabádá řidiče, aby nekupovali SUV, protože z nich je prý hůře vidět. Jak takovou kampaň vnímáte vy?
Nemyslím si, že by bylo z SUV vidět hůře než například z nízce posazených sportovních aut. Naopak, řidič má větší rozhled do okolí, což je jedním z důvodů, proč jsou „esúvéčka“ mezi uživateli tak oblíbená. Také si nemyslím, že by Česká republika v oblíbenosti větších aut nějak vyčnívala z evropského průměru. Oblíbenost SUV je všeobecným trendem. Je to tím, že jsou to auta bezpečná, pohodlná a dobře se z nich vystupuje a nastupuje.
Co výroba více ekologických modelů, mají takové modely šanci uspět i na českém trhu?
Po éře pokusů o využití ekologičtějších a méně spotřebních aut formou hybridů se trend ubírá směrem k plně elektrickým modelům. Také Hyundai má na trhu svůj první model Hyundai Ioniq, který je dělaný pro běžné silnice. Je dostupný ve třech verzích: hybrid, plug-in hybrid a elektromobil. Díky rychlému vývoji se atraktivita právě plně elektrických modelů zvyšuje. Myslím si, že elektromobily budou mít úspěch. Uživatelům se vyplatí a navíc si můžou nově zažádat o dotace. Dokonce jsme se teď dostali do situace, kdy se na Ioniq čeká půl roku, což svědčí o vzrůstající poptávce.
Jsou elektrická auta pro spotřebitele praktická? Často se říká, že chybí infrastruktura nebo že mají krátký dojezd...
Dojezdy se rychle prodlužují. Průkopník TESLA má v současné době dojezd už 500 km, Hyundai Ioniq 300 km. Infrastruktura se sice lepší, ale automobilový průmysl přichází s alternativami k městské elektrické síti stanic. Firmy, a dokonce i prémiové značky jako Mercedes nebo BMW, vyrábí osobní dobíjecí stanice, které si uživatel může pořídit domů. Auto se tak dá nabít i ze standardní zásuvky přes noc.
Nebojíte se, že inovativní car-sharingové firmy v budoucnosti nahradí automobilové prodejce?
Carsharingových projektů bylo již několik a zatím se tak nestalo. Osobně to chápu jako projekty, které jsou závislé na velkých městech. Inovaci a budoucnost naopak vidím spíš v nájmu automobilů než ve sdílení.
Jak takový nájem funguje?
Je to forma operativního leasingu pro fyzické osoby s měsíční splátkou. Přijde mi, že lidé nechtějí být odkázáni na ostatní, ale chtějí mít své auto v garáži. Proto je nájem auta čím dál více populární. Vozidlo nevlastníte, ale užíváte jako vlastní. Je podmíněný najetím kilometrů, což je okolo 20 000 za rok, a měsíční splátkou pod 5 000 korun. S minimální vstupní investicí mají tak uživatelé nové auto, které si navíc můžou vyměnit po dvou letech.
V čem dále je český trh v prodeji aut specifický?
Daleko lépe se u nás prodá například auto, které má již pár kilometrů najeto, než úplně nový vůz. Všímáme si, že mnohokrát už lidé ani nezjišťují, kolik nové auto stojí. Přitom rozdíl může být jen pár tisíc. Na českém trhu pořád platí to, že člověk má dobrý pocit z každé ušetřené koruny. Hodně lidí si také myslí, že když je auto zajeté, všechny případné chyby se na něm již projevily a auto jim už bude jen jezdit. To ale nemusí být pravda.