Obce ležící na silnicích II/101 a II/240 se nemohou dočkat, až tranzitní doprava, která vede jejich centry, bude odvedena obchvatem Kralup. Středočeský kraj jako investor slíbil, že hotový koncept představí do konce května. Jenomže máme pár dní pryč z června a vypadá to, že je to opět pouze mnoho povyku pro nic.
"Koncept čistopisu bude rozeslán dotčeným orgánům a organizacím po zapracování připomínek expertízy. Do té doby jej nebudeme poskytovat," odpověděl na prosbu o zaslání konceptu mluvčí středočeského kraje Pavel Lochař. "Při přípravě stavby se samozřejmě snažíme zapracovat a vyhovět většině připomínek, které k obchvatu dostáváme." A teď třeba tu o Červené karkulce? Jak máme věřit dalšímu oddalování v souvislosti s tím, kolik vody uplynulo od prvního takového slibu?
Co stavba přinese?
Obchvat by měl ulevit kromě Kralup nad Vltavou také Chvatěrubům, Tursku, Velkým Přílepům, Horoměřicím, Černému Volu nebo Tuchoměřicím. Všude je nyní zásadním problémem fakt, že rušná komunikace vede přímo jejich centrem.
Pokud jde přímo o Kralupy, obchvatem by se uklidnila především doprava na mostuě TGM, který je prvním mostem určeným pro dopravu severně od Prahy. Proto je využíván jako spojka mezi dvěma dálnicemi. "Pokud jde o konkrétní ulice, nejvíce si oddychne Přemyslova a okolí Seifertova náměstí," myslí si Tereza Dobrovolná, vedoucí odboru dopravy v Kralupech.
"Na obchvat se těšíme, dokonce i když jeho stavba bude možná znamenat kráktodobě ještě větší zatížení dopravy. Je však pravda, že jsou i obce, které stavbou tak nadšené nebudou, jde například o Debrno," dodává Dobrovolná s tím, že je však logicky správné ulevit většímu množství obyvatel.
Josef Dobeš, starosta Debrna, to však vidí docela racionálně. "Někudy trasa obchvatu vést musí. V naší vesničce žije jen pár obyvatel, většinou jde navíc o dočasné obyvatele chat, takže s přemostěním našeho údolí problém nemám. Je to řešení většího problému."
V jakém stavu je projekt?
Současný stav projektu je pravděpodobně ve fázi "slibem nezarmoutíš". Odborníci dávají hlavy dohromady a radí se, vzájemně se připomínkují a tvoří takovou veselou partičku, která se občas sejde a pokecá. Byrokracie je velká věc. "Teď tady máme geology. Pracují na dvou stranách Vltavy, jejich průzkumy odpoví na otázku, jak budou přípravy stavby pokračovat," vysvětluje kralupský místostarosta Libor Lesák. Nedávno proběhla také schůzka s vlastníky pozemků, na které se řešil začátek vyjednávání o výkupu. Zatím se ani to nikam zásadně neposunulo.
A tak se bude řešit a řešit, a dopravní zácpy budou dál houstnout. Aut totiž každým rokem přibývá, pokud si to ještě stále někdo neuvědomuje. Zatím se hraje o první etapu ochvatu, která má vést z Chvatěrub k Tursku. Jestli k tomu někdy dojde, tak to nebude levná legrace, protože součástí budou i dva mosty. Taková stavba je přitom velmi technicky i finančně náročná. A pokud je i první etapa hudbou budoucnosti, další plány už spadají spíš do kategorie hodně divokého sci-fi. Každopádně na kraji slibují začátek stavby do dvou let.
Etapy
Stavba silnice bude rozdělena do tří etap, první bude propojení silnice D7 a Kralup, druhá obchvat Kralup, který povede západně kolem obce Debrno a jeho součástí bude i stavba dvou mostů přes údolí Turského potoka a přes Vltavu. Třetí etapa propojí obchvat s připojením na D8 u Chvatěrub.
Obchvat a letiště Vodochody
Obchvat i teoreticky mohl být důležitý i pro Vodochody, respektive tamní letiště, které by mělo vzniknout. Nicméně nijak zásadně to tu nevidí. "Určitě bude spojení jednodušší, ale nic dramatického se nestane. Pozitivní vliv přinese obchvat především Kralupům. Možná ještě napojení letiště na Kladensko, ale to je tak vše," myslí si generální ředitel letiště Vodochody Martin Kačur.
"Přínosnější by mohl být Pražský okruh, ale je velkou otázkou, co bude dřív. Já odhaduji, že my do země nekopneme dříve než za 5 let. Takže realizace možná tak za 7 let," odhaduje Kačur s tím, že pak počítá s rychlým napojením letiště na dálnici D8 a potažmo tedy i na obchvat Kralup a Pražský okruh.