Super zpráva: Na letiště i do ZOO se svezete obřími superbusy

Motor má uložený před druhou nápravou, takže zatímco ty jiné vás tlačí, u tohoto autobusu vás jakoby vezou.
 

Co přinese cestujícím? Klimatizaci, wifi, víc prostoru. Otázkou je, jak se obří housenka na kolech vyrovná třeba s kruhovým objezdem nebo běžnou křižovatkou. Kolos totiž měří jako 6 Fabií, spolkne 182 lidí a řidiče. 

Po otestování dvou obrů se Ropid rozhodl říci těmto autobusovým gigantům jasné ano. Je to logické. Větší stroje rovná se více lidé najednou, což znamená mimo jiné i úsporu na pohonných hmotách či lidských zdrojích. 

Zdvojnásobit linky, nebo jít do superbusů?

Rostoucí počet cestujících, kteří směřují na letiště, přinutil společnost Ropid, která v metropoli organizuje hromadnou dopravu, uvažovat o tom, jak situaci dál řešit. Přemýšlelo se vlastně jen o dvou variantách. První by bylo poněkud neekologické nasazení zdvojených linek. Vypadalo by to tak, že by dva autobusy, které jezdí dnes, jezdily hned za sebou.

Ani ekonomicky by toto řešení nevycházelo dobře, protože by to znamenalo vždy o jednoho řidiče navíc. Druhou možností, kterou nakonec také zástupci Ropidu doporučili na zasedání magistrátního výboru pro dopravu, je pořídit si superbusy. Prvním krokem bude ověřit dostupnost takových strojů a samozřejmě také zjištění pořizovací ceny. 

Tento typ busů jezdí už i ve Vídni, Istanbulu, Ženevě nebo Hamburku.

Projekt má širokou podporu, "za" je i radní pro dopravu Petr Dolínek. Ten předpokládá, že by se busy mohly uvést do provozu už od příštího roku. "K návrhu Ropidu se stavím velmi pozitivně. Otázkou je, jak rychle zvládne dopravní podnik autobusy vysoutěžit. Jsem klidně i pro možnost pořídit je zápůjčkou," vysvětlil Dolínek.

Je však ještě potřeba zvážit to, kolik by celý projekt stál. Je totiž pravděpodobné, že by s sebou nesl i skryté náklady, jako nutnost prodloužit nástupiště zastávek apod. 

Pro řidiče to není velký rozdíl z hlediska toho, jak se autobus chová. Pokud prý jezdíte s klasickým kloubovým, tak není potřeba zvláštních dovedností. Jenže třeba při couvání nebo v křižovatce to může být problematické. Křižovatkou totiž logicky jede bus déle než cokoliv jiného. Na situaci by si tak museli zvykat i řidiči aut.

Co to je superbus

Neuvěřitelně dlouhý belgický autobus Van Hool AGG300 měří téměř 25 metrů a je určen především pro frekventované trasy. Celkem pojme 182 cestujících, z toho je 75 míst určeno k sezení a 107 míst k stání. Zevnitř autobus podobně jako ostatní kloubové, které po Praze běžně jezdí, má klimatizaci a možnost připojení k wi-fi. Cena jednoho kusu je 4,5 milionu korun, tedy zhruba třikrát více než cena běžného vozu.

Problém v našem prostředí představuje to, že délkou překonává české předpisy. Ty udávají maximální délku 18,75 metru. V rámci prezentačního 4měsíčního režimu byla tomuto velikánovi udělena výjimka. Pokud by však skutečně měl jezdit po Praze, potřeboval by nejspíše lepší právní úpravu než jen výjimku. 

Kolik jich bude a kudy budou jezdit?

Podle kalkulace Ropidu by superbusy při nasazení stejného počtu vozů jako v současnosti pomohly navýšit kapacitu až o 38 procent. Celkově by se mohlo po hlavním městě prohánět hned 60 nových kousků. 

Užít by si je mohli cestující na lince 119, která jezdí na letiště, nebo na lince 112 do zoologické zahrady v Troji, na 107 z Dejvické do Suchdola a také na lince 136 Sídliště Čakovice – Jižní Město.  Na všech linkách by mělo jezdit po patnácti superbusech. 

Van Hool AGG300

  • Výrobce: SA Van Hool, Belgie
  • Celková délka: 24 785 mm
  • Šířka: 2 550 mm
  • Výška: 3 280 mm
  • Rozvor náprav: 5 790 + 7 150 + 6 750 mm
  • Motor: DAF PR 265 U1, vznětový přeplňovaný řadový šestiválec
  • Největší povolená hmostnost: 35 000 kg
  • Objem válců: 9 186 cm3
  • Výkon 265 kW při 1 900 ot.min-1
  • Převodovka: ZF 6AP 1700 B, automatická šestistupňová