Protože je Brandýs nad Labem – Stará Boleslav obcí s rozšířenou působností, musí se starat a spravovat 58 dalších obcí ve svém obvodu. Namátkou jde třeba o Klecany, Líbeznice, Čelákovice a Úvaly. Všechny přitom trápí jeden společný problém, a to nedostatek kapacit ve školách a školkách. Proč tomu tak je a jak to vyřešit?
Proč je moc dětí?
Do prstence kolem Prahy se stěhují lidé, kteří většinou nechtějí bydlet v příliš rušném a drahém hlavním městě. Touží po pohodě a také po vlastním bydlení, nejčastěji v rodinném domečku. Velmi často tedy jde o mladé rodiny, které hledají zázemí, kde vychovávat své děti. Problémem však je, že na nárůst populace v tomto mikroregionu nebyl nikdo dobře připraven a chybí doprovodná část infrastruktury, která by pomohla vypořádat se s tímto demografickým fenoménem.
Je už celkem jedno, jestli tedy rodiny osidlují starší zástavby, nebo staví na zelené louce. Pravdou je, že některé obce zdvojnásobily či ztrojnásobily počet obyvatel jen za několik málo posledních let. Právě nárůst počtu dětí je problematický, protože školy praskají ve švech a děti musejí dojíždět do školy, jenže často už pomalu není ani kam dojíždět. Problémem je tady nejen dlouhodobé podfinancování školství, ale paradoxně i to, že tento region je vnímán jako velmi atraktivní, a tak přitahuje další obyvatele.
Situace přímo v Brandýse
Kritická situace je však právě i ve větších městech, nejen na vesnicích. Letos se například základní škole Na Výsluní v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi nejspíše stane, že nebude moci přijmout ani děti ze svého školského obvodu. Dokonce by to mohlo skončit losováním dětí, které se přihlásí na zápis do školky či školy.
Jenže co s těmi ostatními? Vedení města i školy se snaží najít volná místa, ale školy bohužel nejsou nafukovací. Další překážkou by mohla být inkluze, která se řeší snížením počtu žáků ve třídě, jenže to předpokládá právě dostatek tříd i učitelů, který v prstenci kolem Prahy není.
Jaké je řešení?
Řešením situace by podle Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání bylo investovat do předškolních a školních zařízení asi 2,6 miliard korun. Jenže naděje na takto vysokou finanční podporu jsou malé a navíc tento region bez sociálně vyloučené lokality nemá ani šanci na dosáhnutí dotací z Integrovaných regionálních operačních programů. "Podmínky na dosáhnutí dotací jsou špatně nastavené," myslí si Petra Matysová, koordinátorka projektu MAP. Zatím tedy rodiče umisťují dětí, kam se jen dá.