Stavbě přístaviště na papíře už nic nebrání. Problémy a připomínky obyvatel Neratovic, respektive Lobkovic, nikoho nezajímají.
"V souvislosti s rozhodnutím krajského úřadu byly naplněny všechny předpoklady pro pokračování projektové přípravy přístaviště v souladu s dohodou o spolupráci s městem Neratovice," vysvětlil zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.
Město Neratovice, Ředitelství vodních cest a Povodí Labe i Státní stavební správa se mají jasno v záměru a nyní ho tedy začínají realizovat. Postupně se mají dokončit podrobné projekční práce a získat vyjádření orgánů činných ve stavebním řízení. Pokud to půjde hladce, od podzimu by se začalo stavět a v roce 2019 by přístav už měl fungovat. Neratovické přístaviště si bere za vzor Baťův kanál a doufá, že zlepší spojení po vodě s ostatními regiony a povede i k rozvoji cestovního ruchu, vodní turistiky a podpoře podnikání.
Stavba už mohla stát, ale vzhledem k petici podepsané 300 obyvateli se věc trochu pozdržela. Vypadá to však tak, že se žádná debata stejně nevede a výtky obyvatel vždy vyšumí do ztracena.
Jak to bude s financováním?
Náklady na přístaviště zaplatí Ředitelství vodních cest. Město bude dotovat zázemí na břehu a o objekty se dále postará.
Jak by mělo přístaviště vypadat?
Součástí lobkovického přístaviště s kotvištěm by měly být přípojky na vodu a elektřinu, veřejné toalety i relaxační zóna s lavičkami a piknikovým altánem.
Co vadí obyvatelům města?
Obyvatelé Lobkovic považují velké přístaviště za megalomanskou hrůznost, která zničí místní krajinu. Dokonce i lidé, kteří byli na začátku pro malý přívoz, přístaviště nechtějí. O stavbu podle nich stojí především spekulanti a podnikatelé, kteří však bydlí v Praze.
Navíc jim připadá, že město s nimi neřešilo projekt už od začátku, ale že ho "upeklo" někde za jejich zády, protože o záměru informovalo až po podepsání smlouvy s Ředitelstvím vodních cest. Obyvatelé se bojí zničení louky, která patří k tomu nejhezčímu, co u Labe v Neratovicích mají.
"Je přeci nesmysl, aby přístaviště zasahovalo do řeky. Přístavy se vždy staví v zátoce. Léta zde funguje veslařský klub, který na řece trénuje a pořádá závody. Realizací přístavu v této podobě by byla vážně narušena plavební dráha," zní jeden z argumentů, proč nestavět. Pomůže to? Těžko.