Politici v předvolebním boji často plácnou něco, co má k realitě hodně daleko. Nejspíš v tu chvíli ani nedomýšlejí, jestli je jejich slib postavený na pevných základech, nebo se při prvním závanu větru sesype jako hromádka z karet. Nejen Pražané, ale i Středočeši, kteří do hlavního města jezdí za prací, by samozřejmě rádi za dopravu neplatili.
Tím spíš, kdyby se myšlenka rozšířila i mimo hranice metropole, což umožňuje projekt pražské integrované dopravy. "Líbilo by se mi to. Ale je otázka, jestli by to netrvalo déle než cesta autem. Možná kdyby se udělaly pruhy pro autobusy a další, tak by to šlo," uvažuje pan Stanislav z Jesenice, který v Praze pracuje.
Stranou, která dlouhodobě prosazuje nulové jízdné, jsou například Piráti, kteří to měli i v předvolebním programu. Jejich rétorika v tomto směru už ovšem není zdaleka tak přímočará jako dřív. "Je potřeba zadat analýzu a zjistit, jestli by stačila kapacita sítě, spočítat náklady a výnosy," uvažuje pražský zastupitel Pirátů Mikuláš Ferjenčík.
Možná i oni už si uvědomili, že jezdit v Praze zadarmo jako třeba v estonském Tallinu je prostě nemožné. Tím spíš to ještě rozšířit na okolní obce. "Stalo se tam to, že MHD teď jezdí i lidé, kteří dříve chodili pěšky nebo jezdili na kole. Z toho důvodu je pak potřeba dále MHD posilovat, což prodraží její provoz," vysvětluje mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.
Projekt je podle něj jen plýtváním veřejnými prostředky, protože 4 miliardy, které se dnes za jízdné vyberou, by stejně musel někdo zaplatit. "Žádné tak velké město na světě MHD zdarma nemá a troufáme si říci, že již nyní je Praha v tomto ohledu jedním z nejlevnějších měst v Evropě. Další zlevnění už by podle našeho názoru mnoho automobilistů do MHD nenalákalo." Cestující za rok zaplatí 3 650 korun.
Peníze by bylo dobré investovat
Ono to má logiku. Kdo chce používat MHD, protože je levnější než auto, tak už to dnes dělá. A těžko předpokládat, že kdyby bylo jízdné za nula, dnešní uživatelé aut by najednou přesedlali na autobusy, tramvaje nebo metro. "Výše uvedené 4 miliardy korun ročně, o které by Praha zavedením jízdného zdarma přišla, je lepší investovat do zvyšování kvality MHD," myslí si Drápal.
Konkrétně by mohlo jít o posilování kvality stávající dopravy, například výstavbou dalších BUS pruhů, zvyšování preference na křižovatkách nebo zlepšování komfortu, přístupnosti zastávek a tak dále. Důležitým faktorem je jistě i to, že na některých místech už by MHD prostě a jednoduše posilovat nešla.
Kapacita na rozšiřování nestačí
U nás je často dáván za příklad Frýdek-Místek, kde se zadarmo jezdí už od roku 2011 a všichni si to pochvalují. Jak lidé, tak radnice září spokojeností. Spojů totiž dokonce přibylo a zdarma se jezdí i do okolních obcí. Jenomže co si mohou dovolit tam, není možné v hlavním městě.
Těžko si představit technická řešení, která by v Praze umožnila přidávat další linky. "Například metro C je již na hranici kapacitních možností, stejně tak tramvajové tratě v centru Prahy, na železnici nám také v ranní špičce již přestává stačit kapacita na většině hlavních tratí," vypočítává Drápal.
Pro Prahu je nulové jízdné zatím hudbou hodně vzdálené budoucnosti. Pokud se vůbec někdy realizuje, rozhodně to nebude v horizontu několika nejbližších let. "V našich podmínkách je to složité, absolutní výpadek tržeb z jízdného si ani nemůžeme dovolit. Ale třeba snížení ročního jízdného jako první krok si dokážu představit," tvrdí radní pro dopravu Petr Dolínek. Tak uvidíme, co je opravdu možné a co jsou jen prázdná slova.