Říčany ustoupily od parkovacích zón, zavedou jednosměrky a rozšíří plochy na parkování

Velký provoz a nedostatek parkovacích míst je i v okolí Masarykova náměstí v Říčanech
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Parkování v širším centru Říčan je jedním z neožehavějších témat ve městě. Na začátku týdne proběhlo veřejné setkání místních obyvatel s radními, účast byla velká, ale konkrétní řešení nepadlo.

Podle slov starosty Vladimíra Kořena (Klidné město) parkuje v Říčanech denně až 350 aut tam, kde to není dovoleno. Vozidla často blokují cesty, které je důležité nechat průchodné pro autobusy, sanitky, hasiče apod. Město v září varovalo řidiče takzvanou smajlíkovou akcí, o které jsme také psali.

"Je to čím dál horší, nejsem přímo z Říčan, ale jezdím sem na odbor dopravy a někdy k lékaři s dětmi. Když je nejhůř, parkuju v různých uličkách, až budou jen pro rezidenty, tak nevím, co budu dělat. Chtělo by to v centru víc parkovišť," říká mladá žena na Komenského náměstí.  

Problém s parkovacími místy sleduje vedení města spolu s pražskou firmou City Parking Group provozující parkovací služby, parkovací automaty a placená parkovací stání, od letošního května. Smlouvu o spolupráci pak uzavřeli radní s firmou v červnu. Vznikly tak návrhy na zřízení parkovacích zón a rezidenčních stání po vzoru hlavního města. Veřejnost to však příliš neuvítala.

"Když se řekne zóna, lidé mají opravdu obavy, a to jak z placení, přestože jsme chtěli navrhnout jen dvě stě korun na rok, tak i z toho, že ubude místa pro ostatní, třeba řemeslníky, živnostníky a další, kteří jezdí do města z jiných obcí na úřady. Další postup tak musíme ještě promyslet," uvedl starosta Vladimír Kořen.

V návrhu City Parking Group se ceny za parkování pohybují od pěti korun za první hodinu až po šedesát korun za ty další. Rezidenční místa na rok by pak stála od stokoruny pro seniory a ZTP až po tři tisíce za druhé rezidenční auto. Abonentní karta pro nerezidenty by v širším centru města byla za osm tisíc korun ročně.

"Podle mého mělo město už dávno řešit zprovoznění všech vhodných ploch k parkování. Nefunguje dobře ani propojení městské hromadné dopravy s okolními obcemi. Postrádám i koncepci dopravy s výhledem aspoň na deset let, pokud nebude vyřešeno toto, není třeba řešit tak zásadní opatření, jako jsou parkovací zóny," komentuje situaci ve městě Marián Svetlík z Komise pro dopravu (ODS Říčany).  

Na základě závěrů z veřejné schůze nechá vedení města posoudit některé úseky, zda jsou vhodné ke zjednosměrnění. Je důležité, aby tam auta parkovala nadále, ale nevznikal problém s nedostatečnou šířkou komunikace. Zaměří se i na jiný systém placených stání, například s využitím parkovacích hodin.

Konkretizovat by se měla také příprava na zbudovaní nových parkovišť. Jedná se například o Komenského náměstí, plochy u Rooseweltovy ulice u dopravního hřiště a plocha bývalé vietnamské tržnice a další vedené v předloženém návrhu.

"Vyjednáváme s Českými drahami ohledně výstavby parkovacího domu u vlakového nádraží. Je to však velká dopravní společnost a jednání jednoduše nejdou tak rychle," řekl starosta Říčan s tím, že i tato stavba parkování centru Říčan uleví.

"Na setkání s říčanskými obyvateli padla řada podnětných názorů, myslím, že se ozvou ještě další lidé. Rada vše vyhodnotí a v prosinci by se mohlo uskutečnit druhé veřejné setkání," uvedl ještě Vladimír Kořen.

"Jsem rád, že se jednalo o diskusi a nikoliv o oznámení zřízení parkovacích zón, které by nic neřešilo a jen způsobilo problémy těm, kteří v Říčanech bydlí nebo sem dojíždějí. Vím, že kolegové s tímto zdánlivě jednoduchým řešením dlouho koketují, a vítám, že druhý pokus neznamená zatím nic definitivního," uvedl zastupitel města Miloslav Šmolík (ODS Říčany), který se veřejného setkání zúčastnil. "Je potřeba přijmout vhodnější dílčí opatření, zóny by měly být až posledním a ne prvním krokem," doplnil. 

Starostu Vladimíra Kořena, který klade důraz na jednání s místními občany, neplatnost Říčanského referenda ohledně rozrůstání města mrzí. „Budeme se i nadále snažit etapizaci územního plánu prosadit a dopravní infrastruktura je právě jedním z hlavních opodstatnění pro tento záměr," prohlásil starosta Říčan.

"Jen mne mrzí, že bez referendem stvrzeného veřejného zájmu to bude pouze na dobu našeho mandátu," doplnil Vladimír Kořen.