„Pomáháme bezplatně jednotlivcům i rodinám ve složitých situacích, což jsou dluhy, vztahové problémy, ale i nezkušenost v jednání s úřady. Mnozí lidé neznají svá práva nebo se v nich přesně neorientují, což v dnešní informační době není žádná ostuda. Jsme tu, abychom jim pomohli se vyznat v nepřehledných dokumentech, výpisech, nařízeních a podobně,“ říká ředitelka občanského sdružení Respondeo Veronika Pačesová.
Ročně se na Respondeo obrátí přes tisíc lidí v nouzi. Za posledních pět let zájemců o radu každoročně zhruba o deset procent přibývá. Většině klientů stačí jedna konzultace. Odnesou si konkrétní rady, kam se dál obrátit či jak jednat. Asi třicet procent případů jsou však složitější kauzy, které vyžadují prostudovat větší množství dokumentů. Pak se dotyčný přizve na další setkání nebo se s ním jedná telefonicky či mailem.
„Fungujeme opravdu jako síť poraden, neřešíme za lidi jejich problémy, umíme je nasměrovat a konkrétně poradit, například kterou žádost mají vyplnit, kam se obrátit a podobně. Poradíme v krizi i ve složitějších případech. Když třeba rodina nemá kde složit hlavu, zjistíme ihned, kde je nejbližší azylové ubytování. Máme ale omezené personální kapacity a třeba jen kvůli čekání v poradně je lepší se předem objednat,“ upozorňuje Veronika Pačesová a dodává: "Využíváme i pomoc vysokoškolských studentů, kteří u nás mohou získat skvělou praxi. Chodí k nám studenti sociálních oborů, ale potřebovali bychom ještě mladé právníky, těch je u nás nedostek."
Poradenské pobočky jsou financovány částečně Středočeským krajem a radnicemi měst, kde se nacházejí, jedná se o odbornou sociální pomoc. Funguje proto především pro lidi nemajetné a v sociální nouzi. Pro konzultanty může být vzhledem k anonymnímu přístupu někdy náročné vyhodnotit, zda je klient opravdu sociálně potřebný, přesto je diskrétnost a bezplatnost zachovávána. „Obvykle k nám chodí lidé, které přímo posílají ze sociálních úřadů, a tak je zneužití našich bezplatných služeb minimalizováno. Navíc všichni tři naši konzultanti mají už mnohaletou praxi a podvodníka by pravděpodobně odhalili,“ dodává Veronika Pačesová.
Přehled občanských poraden Respondeo
Další občanské poradny v rámci Středočeského kraje z Asociace občanských poraden
V Kolíně se nachází Občanská poradna Mela na Hegerově ulici. Volat lze na 736 620 819.
Benešov má občanskou poradnu na Husově ulici a kontakt je 734 168 982.
V Čáslavi je poradna Diakonie Střed na Komenského náměstí a dovolat se je možné na telefonním čísle 327 314 379.
Beroun má poradnu na Wagnerově náměstí v budově České pojišťovny a objednávky jsou přijímány na čísle 722 654 523.
Poradna v Dobříši je na Jáchymovské ulici a kontakt je 241 770 232.
Sedlčany mají poradnu v Zahradní ulici a telefonní číslo pro objednání je 731 101 738.
Také Votice mají občanskou poradnu, a to na Husově ulici v prostorách budovy YMCA, kam se objednává na telefonu 734 516 733.