Máte dluhy, stres z rozvodového stání? Nechte si poradit a zadarmo

Veronika Pačesová, ředitelka neziskové organizace Respondeo
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Dobrá vůle a mezilidská pomoc ještě existují, své o tom vědí lidé, kteří bezplatně využili rady v některé z Občanských poraden Respondeo. Sociálně potřebných stále přibývá, říkají statistiky této neziskové organizace, která pomohla za třináct let svého působení nejméně deseti tisícům klientů.

„Pomáháme bezplatně jednotlivcům i rodinám ve složitých situacích, což jsou dluhy, vztahové problémy, ale i nezkušenost v jednání s úřady. Mnozí lidé neznají svá práva nebo se v nich přesně neorientují, což v dnešní informační době není žádná ostuda. Jsme tu, abychom jim pomohli se vyznat v nepřehledných dokumentech, výpisech, nařízeních a podobně,“ říká ředitelka občanského sdružení Respondeo Veronika Pačesová.    

Nejčastěji si dnes lidé nechávají poradit, když mají dluhy, zástavu na domě, hrozí jim exekuce nebo jim soud vyměří srážky ze mzdy a oni nedosahují na životní minimum. Mnohdy neví, zda mají nárok na dávky, co musí prokázat a jakým způsobem zažádat. Druhým nejčastějším tématem na konzultacích je podle ředitelky Respondea problematika osobních vztahů. Zvláště se řeší rozvody, rozvodová stání o svěřování dětí do péče, ale i dlouholeté sousedské spory.  

Ročně se na Respondeo obrátí přes tisíc lidí v nouzi. Za posledních pět let zájemců o radu každoročně zhruba o deset procent přibývá. Většině klientů stačí jedna konzultace. Odnesou si konkrétní rady, kam se dál obrátit či jak jednat. Asi třicet procent případů jsou však složitější kauzy, které vyžadují prostudovat větší množství dokumentů. Pak se dotyčný přizve na další setkání nebo se s ním jedná telefonicky či mailem.

„Fungujeme opravdu jako síť poraden, neřešíme za lidi jejich problémy, umíme je nasměrovat a konkrétně poradit, například kterou žádost mají vyplnit, kam se obrátit a podobně. Poradíme v krizi i ve složitějších případech. Když třeba rodina nemá kde složit hlavu, zjistíme ihned, kde je nejbližší azylové ubytování. Máme ale omezené personální kapacity a třeba jen kvůli čekání v poradně je lepší se předem objednat,“ upozorňuje Veronika Pačesová a dodává: "Využíváme i pomoc vysokoškolských studentů, kteří u nás mohou získat skvělou praxi. Chodí k nám studenti sociálních oborů, ale potřebovali bychom ještě mladé právníky, těch je u nás nedostek."    

Poradenské pobočky jsou financovány částečně Středočeským krajem a radnicemi měst, kde se nacházejí, jedná se o odbornou sociální pomoc. Funguje proto především pro lidi nemajetné a v sociální nouzi. Pro konzultanty může být vzhledem k anonymnímu přístupu někdy náročné vyhodnotit, zda je klient opravdu sociálně potřebný, přesto je diskrétnost a bezplatnost zachovávána. „Obvykle k nám chodí lidé, které přímo posílají ze sociálních úřadů, a tak je zneužití našich bezplatných služeb minimalizováno. Navíc všichni tři naši konzultanti mají už mnohaletou praxi a podvodníka by pravděpodobně odhalili,“ dodává Veronika Pačesová.

Přehled občanských poraden Respondeo

Poradna Nymburk se nachází na náměstí Přemyslovců ve druhém patře budovy České spořitelny a nabízí zcela diskrétní přístup. Z náměstí se vchází do banky, odkud se naprosto anonymně přichází rovnou ke konzultačním místnostem. Lokalita v centru Nymburka je výborně dostupná veřejnou dopravou. Telefonní čísla jsou 731 588 632 a 325 511 148 a je otevřeno vždy v pondělí od devíti do dvanácti a následně od třinácté do sedmnácté hodiny, ve středu pak jen dopoledne.
Pobočka Brandýs nad Labem - Stará Boleslav je umístěna v areálu Na Dolíku 53 a pro objednání funguje telefonní číslo 775 561 848. Otevřeno je vždy v pondělí od devíti do třinácti hodin.
V Čelákovicích probíhají konzultace v přízemí budovy místní radnice na náměstí 5. května, objednat se dá na telefonu 775 561 848. Pobočka má dobrou dostupnost díky poloze v centru města a díky umístění na městském úřadě zajišťuje příchozím anonymitu. Pro radu sem lidé chodí každou první středu v měsíci, a to od devíti do dvanácti a pak od třinácti do sedmnácti hodin.
V poradně v Pečkách u Kolína na třídě Jana Švermy v budově Vzdělávacího centra Pečecka bývá konzultant Respondea každý čtvrtek od třinácti do sedmnácti hodin. Pobočka má dobrou dostupnost a díky společnému vchodu pro několik institucí nabízí opět zcela diskrétní přístup. Objednat se lze na telefonech 775 561 846 a 325 511 148.
Poděbradská občansko-právní poradna funguje na náměstí Tomáše G. Masaryka v budově městského úřadu, kterému se místně říká Pentagon. Konkrétně se jedná o prostory Centra sociálních a zdravotních služeb ve čtvrtém patře, kde je k dispozici konzultant první pátek v měsíci od jedné do čtyř hodin odpoledne. Telefonické objednávky jsou možné na číslech 731 588 632 a 325 511 148. Pobočka je blízko vlakového a autobusového nádraží.
Městec Králové má také poradnu, a to v budově místní radnice na náměstí Republiky, otevřena je každou druhou středu v měsíci od třinácti do sedmnácti hodin. Pro objednání je udán telefon 731 588 632.


Další občanské poradny v rámci Středočeského kraje z Asociace občanských poraden

V Kolíně se nachází Občanská poradna Mela na Hegerově ulici. Volat lze na 736 620 819.

Benešov má občanskou poradnu na Husově ulici a kontakt je 734 168 982.

V Čáslavi je poradna Diakonie Střed na Komenského náměstí a dovolat se je možné na telefonním čísle 327 314 379.

Beroun má poradnu na Wagnerově náměstí v budově České pojišťovny a objednávky jsou přijímány na čísle 722 654 523.

Poradna v Dobříši je na Jáchymovské ulici a kontakt je 241 770 232.

Sedlčany mají poradnu v Zahradní ulici a telefonní číslo pro objednání je 731 101 738.

Také Votice mají občanskou poradnu, a to na Husově ulici v prostorách budovy YMCA, kam se objednává na telefonu 734 516 733.