Prokletí silnice 102: Mezi Štěchovicemi a Davlí jen na vlastní nebezpečí, omezení se potáhne 2 roky

 

Pokračování nejlepších hollywoodských trháků není vždy zárukou kvality. Ale zatímco režisér se může občas trefit do vkusu diváka i na několikátý pokus, v případě nekonečných oprav silnice 102 mezi Štěchovicemi a Davlí to rozhodně neplatí. Je to dost smutný příběh, který se potáhne další dva roky. Tak dlouho totiž bude trvat další úprava a rekonstrukce.

 

Středočeský kraj se jako správce příliš neosvědčil. Jenže vinit pouze současné vedení by bylo hodně laciné. Silnice 102 je totiž v dezolátním stavu už od roku 2005, kdy na komunikaci napadalo patnáct tun kamení. Před jedenácti lety tak bylo jasné, že řidiči mohou být kdykoli v ohrožení života. 

Přesto, že to nebyl první podobný incident, byl rozhodně největší. "Máme to tu prakticky na denním pořádku, žádná novinka," přiznala starostka Štěchovic Miloslava Vlková. Z logiky věci by tak vyplývalo, že kraj začne situaci urychleně řešit. Tím spíš, když geologický průzkum ukázal, že svah nad silnicí je dost nestabilní a sesuvy všeho možného se mohou dít v podstatě kdykoli. 

Tah na Slapy se tedy zčásti uzavřel, nervózní řidiči čekali v kolonách klidně i dvě hodiny. Ale dobrá, tohle vážně není sranda a je-li takové opatření třeba, budiž. Jenže se nestalo nic zásadního. Odvezly se tuny kamenů a zeminy, ale tím to zhaslo. Odborníci věděli, že to nepomůže, stejně jako ochranné sítě. 

Proč se to neudělá pořádně?

Místo pořádného zásahu se zde od té doby konají každoroční úpravy. Pravděpodobnost, že půda a kameny nikoho nezabijí, se sice zvyšuje, bohužel však není na nule. Před pár týdny došlo k sesuvu téměř na stejném místě, kde už se několikrát kutalo, vrtalo a zpevňovalo. "Bojíme se. Nevím, na co se čeká. Až tam opravdu někdo zařve?" ptají se znechuceně obyvatelé Davle i Štěchovic. 

To si nepřeje nikdo, ani na kraji. A tak ještě letos začne největší sanace na silnici II/102. Nic podobného ještě ve Středočeském kraji prováděno nebylo. Komunikace bude zabezpečena těžkými ploty, ocelovými sítěmi, dynamickými bariérami, zemními valy a popřípadě i betonovou vodicí zídkou. "Také bude provedeno očištění skalního svahu a odtěžení rizikových bloků. Životnost instalovaných prvků je minimálně 50 let za předpokladu pravidelné údržby," vypočítává mluvčí kraje Michaela Drobná. 

Sanace, pak další uzavírka

Všechno by mělo vypuknout v říjnu a pokud se dodrží harmonogram, hotovo bude za 94 týdnů. "Po dobu prací dojde k částečné uzavírce komunikace, vždy v místě, kde budou stavební práce probíhat. To znamená, že dojde k uzavření jednoho jízdního pruhu. V místě uzavírky, kde bude jednosměrný provoz, bude doprava svedena do jednoho pruhu a bude střídavě vždy v jednom směru řízena dynamickou světelnou signalizací."

Měl by to být poslední podobný projekt, který se v inkriminovaném místě provede. Žádné další sesuvy a tudíž ani uzavírky by se konat neměly. Ovšem pozor. Až skončí zmíněné sanace, mělo by dojít k rekonstrukci samotné silnice. A to znamená co? Další omezení provozu. Řidiči, tohle bude ještě na hodně dlouho.