Čarodějnické procesy určitě nejsou tím, čím by se lidstvo mohlo chlubit. Jejich historie je tak černá a děsivá, že bychom je z minulosti nejraději vymazali. Jenomže životy lidí, kteří v té době neměli šanci očistit svoje jméno a přežít zášť svých sousedů a jednání inkvizitorů, jsou navždy ztraceny. Proto není možné zapomenout ani na tuto nelichotivou část světa našich předků.
Hranice smrti na Jesenicku
Jedním z míst na našem území, kde se čarodějnické procesy staly ve své době skutečným strašákem, bylo Jesenicko a hlavně Velké Losiny a jejich okolí. Malé městečko v Olomouckém kraji mělo tu smůlu, že se tady objevili velmi aktivní „úředníci“ v čele s inkvizitorem Jindřichem Františkem Bobligem z Edelstadtu. Ten chtěl být skutečným právníkem, ale na studia se nehodil tak, jak by si jeho rodiče asi přáli. Nedokončená škola mu ale bohužel později nevadila v rozkvětu jeho kariéry laického inkvizitora. K takové práci byl totiž doslova ideální. Tortura a trýznivý křik nevinných mučených obětí mu působily nebývalé potěšení. A tak měly palečnice, španělská bota i skřipec skutečně napilno.
A místní lidé si jeho prostřednictvím brzy začaly řešit svoje sousedské, ale dokonce i manželské spory. Bylo jednoduché zbavit se nepohodlného nepřítele. Losinští to pochopili a tragédie měla brány otevřené.
Pomstychtivý umírající manžel
Který moment ale odstartoval neuvěřitelné utrpení stovek místních lidí? Žárlivý manžel místní krásky Barbory Schmiedové umíral a ze své smrtelné postele spustil tragédii, která neměla obdoby. Z nemoci a také z uřknutí dobytka na samém konci svého života obvinil vlastní ženu, a dokonce neváhal označit ji za čarodějnici. Jeho slova měla za následek desítky let trvající boj o život nespočtu obviněných, kruté mučení ve snaze získat jejich přiznání a k tomu na dvě stě zmařených životů.
Filmový příběh není vymyšlený
Další variantou začátku smutného příběhu je ta, která byla ztvárněna ve filmu Kladivo na čarodějnice. Tady se hlavními aktérkami staly Dorota Groerová, místní porodní bába, které právě nedojila kráva. Jednou z prvních obětí budoucího pekla se pak stala žebračka Schuchová, která chtěla pomoci a krávu „vyléčit“ hostií. Jenomže jak k takové vzácnosti přijít? Jednoduše ji v kostele při přijímání nespolkla, ale později vyndala z úst a donesla Groerové. Netušila, co tímto skutkem spustí za hrůzy.
V bezpečí nebyl nikdo
Výslechy za prakticky neomezeného využívání útrpného práva, tedy nelidského mučení, byly na denním pořádku a odolat takovému tlaku snad ani nebylo možné. Lidé tak v ukrutných bolestech označovali na spolčence s ďáblem další a další nevinné lidi jen proto, aby už jejich vlastní bolest skončila. V kraji se pak stavěly hranice jedna za druhou a nešťastné životy těch, kteří měli smůlu na svoje sousedy, případně se stalo, že mučeným nešťastníkům v danou chvíli přišlo na mysl právě jejich jméno, byly v rukou nedostudovaného, ale o to ambicióznějšího právníka. Celkem šlo až o dvě stovky nespravedlivě odsouzených, jak přímo ve Velkých Losinách, tak později i v Šumperku a okolí.
Jsme skutečně o tolik jiní?
Zmanipulovat davy tehdy nebylo nic složitého, což se ostatně táhne celou historií lidstva a dodnes vidíme doslova frenetická shromáždění, jejichž účastníci už ani nepřemýšlejí o svém chování, jen se snaží dosáhnout svého v pocitu jakési sebeobrany. I tehdy se mnozí nechali přesvědčit o tom, že se čarodějnice snaží ublížit jim a jejich rodinám. Ve dvacátých letech sedmnáctého století navíc tento kraj ničil dobytčí mor a ekonomika trpěla důsledky třicetileté války. Bylo potřeba najít viníka, na něhož by bylo možné naložit všechny tyto problémy a hříchy, odsoudit jej a zlikvidovat. Snad se lidé skutečně tehdy domnívali, že je to možné řešení. Mohli bychom spekulovat o tom, zda je možné prostým lidem takové jednání vyčítat? V kontextu doby, obav… Ne, lež, mučení a vraždy ospravedlnitelné nejsou, ať se děje cokoliv.
Zdroj: kudyznudy, wikipedie, ceskatelevize
KAM DÁL: Obřízka bývala ponížením zajatce. Dnes ji muži podstupují z jiných důvodů.