EDUin happeningem reagoval na programové prohlášení vlády, v němž postrádá většinu důležitých témat. Některé formulace navíc považuje za konroverzní. "Většinou jsou navržené kroky vágní a neslibují skutečný rozvoj v měřitelných parametrech. Jediným měřitelným závazkem jsou platy učitelů," uvedl Bob Kartous z EDUin. Společné vzdělávání a podpora vzdělávacích oblastí jsou navíc v prohlášení pojaty kontroverzně, tvrdí zástupci centra.
Za první z problémů považují zástupci centra to, že českému vzdělávání chybí strategické plánování, tedy jasné stanovení toho, co má být cílem vzdělávání. Vadí jim také selekce, případně i segregace ve školství. "Škola je často poslední místo, kde se setkávají děti z různých sociálních vrstev; společné vzdělávání je nejjistější obranou proti erozi demokracie."
Jaké budou další kroky?
Dalšími problémy jsou financování, řízení škol či kvalita a prestiž učitelů. Vláda se v prohlášení zavázala, že učitelům přidá tolik, aby "na konci volebního období v roce 2021 se platy dostaly minimálně na 150 procent jejich stávající výše". Tento příslib EDUin vítá, potřebné jsou ale podle jeho zástupců i další kroky. Je to především zásadní změna v roli učitelů, kteří mají více vést k samostatnému poznávání a plnit také socializační roli, místo toho, aby jednosměrně předávali informace žákům a studentům.
Vláda hodlá upravit rámcové vzdělávací programy, chce posílit výuku jazyků, ICT a technického vzdělávání. Podle odborníků z EDUin nyní plány procházejí revizí, která je neveřejná a netransparentní, ministerstvo by mělo téma otevřít k veřejné a odborné diskusi.
Rodina a škola dohromady
Mezi další témata, kterým je potřeba se věnovat, patří podle EDUin hodnocení výsledků a také proměna druhého stupně základních škol, kterým konkurují gymnázia a ustrnuly ve formě výuky. Změnu potřebuje i struktura středních škol. EDUin chce také posílit spolupráci rodiny a školy a při vzniku vzdělávacích materiálů razí heslo, že co je za veřejné peníze, má být skutečně veřejné.
EDUin je obecně prospěšná společnost, která od roku 2010 sleduje oblast školství a vzdělávání, zapojuje odborníky do diskusí na toto téma a propaguje výsledky výzkumů.