Pozor na možnou změnu pravidel silničního provozu: Praha chce zakázat vjezd do vyhrazených pruhů i v noci

Dopravní pravidla by se měla v Praze sjednotit
 

Pražský magistrát zamýšlí zakázat automobilům vjezd do vyhrazených pruhů pro MHD i v době, kdy je to nyní povoleno, tedy například v noci. Rozhodnutí by mělo vejít v platnost v příštím týdnu. Proti rozhodnutí se dnes postavili někteří pražští zastupitelé.

„Není důvod, proč by vyhrazené jízdní pruhy ve všední dny mimo špičku a o víkendech nemohli využívat řidiči individuální automobilové dopravy,“ řekl na dnešním jednání zastupitelů starosta Libuše Jiří Koubek. „Dojde ke zbytečnému zahušťování dopravního provozu v jednom jízdním pruhu a vytváření kolizních situací při zařazování řidičů ze dvou do jednoho pruhu,“ dodal Koubek.

Omezení práv Pražanů? 

Změnu režimu ve vyhrazených pruzích navrhla podle Koubka magistrátní komise pro cyklodopravu. Ve skutečnosti o změnu dlouhodobě usilují dopravní podnik a organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD. Zastupitel a starosta proto na jednání zastupitelstva navrhl, aby problém zastupitelé řešili a postavili se proti změně. Zda zastupitelé zařadí na program jednání, nebylo dopoledne jasné. Europoslanec a zastupitel Jiří Pospíšil řekl, že záměrem jsou omezována práva části Pražanů.

Plynulý průjezd autobusů

Podle náměstka primátora Adama Scheinherra dopravní komplikace proti minulosti nevznikají pouze v časech špičky, kdy zákaz průjezdu pruhy platí. „Může to být poledne, neděle odpoledne, při opravách komunikací, čištění tunelů městského okruhu, havárií dopravních či inženýrských sítí. Proto dává smysl, aby autobusy měly možnost plynulého průjezdu kdykoliv,“ řekl. U pruhů, kde bude výjimka nutná, podle něj není problém jejich platnost v budoucnu upravit.

Přehledný jednotný režim

Podle něj je rovněž přežilý současný systém, kdy různé městské části mají svůj vlastní režim. „Jeden režim pro všechny zajistí zjednodušení a zpřehlednění. Nehledě na to, že většina autobusových pruhů už dnes stejně funguje non-stop,“ řekl Scheinherr. V pruzích, kde platí časové výjimky, jsou pak podle něj pravidla ze strany řidičů méně respektována a pruhy jezdí navzdory zákazu.

Jsme si rovni

Záměru se při diskusi o programu zastal zastupitel Ladislav Kos. Řekl, že nechápe, proč je rozpoutávána válka mezi automobilisty a cyklisty či uživateli MHD. „Mně píská v uších, když někdo říká, že jsou tu někomu upírána práva, jako by tu byli jen automobilisté. Berme to jako mix automobilistů, pěších, cyklistů. Dává se na preferenci, kterou si zaslouží veřejná doprava a samozřejmě záchranný sbor, který to bude využívat. Neberu to jako upírání práv,“ řekl Kos.

V hlavním městě je okolo 40 kilometrů pruhů vyhrazených pro MHD. Pruhy využívají rovněž policisté, strážníci, záchranáři nebo taxikáři. Na některých místech jsou určeny rovněž cyklistům. Vyhrazení pruhů je dosud časově omezené a neplatí 24 hodin denně. Obvyklý čas platnosti pruhů je od pondělí do pátku od 07:00 do 11:00 a od 14:00 do 19:00.

KAM DÁL: Podvod i spása důvěřivých. Numerologie je pseudovědecký obor, který má však velkou oblibu