Jedno z letadel, které se zlatým písmem zapsalo do historie, a také stroj, jenž byl od druhé světové války vyráběn v mnohem větších počtech než jiné západní stíhače své doby. Tím vším byl F-4 Phantom, který za dobu, co si pobyl ve službě, zažil opravdu mnohé. Jiným specifikem pak byla skutečnost, že letoun sloužil u námořní pěchoty, letectva i námořnictva. Byl v tomto směru vůbec prvním letounem, který absolvoval trojjedinou službu.
Na dnes již legendárním stíhači se začalo pracovat v 50. letech, jeho vývojem byla pověřena společnost McDonnell Aircraft, první let se uskutečnil v roce 1958, stroj byl o dva roky později zařazen do služby amerického námořnictva, v roce 1963 jej už mohlo využívat letectvo. Mezi nepopiratelné výhody letounu patří velký tah motorů, rychlost (ustanovil mnoho rekordů na přelomu 50. a 60. let) a robustní konstrukce. Na druhé straně stroj měl také slabinu, a tou byl chybějící zabudovaný letecký kanon.
Phantomy odváděly skvělou práci při útocích na pozemní cíle, nicméně letoun mohl být využit také při průzkumu. Cestovní rychlost stíhače činila 941 km/h, maximální 2 389 km/h, dolet 3 065 km a dostup 18 975 m. Zajímavá byla na letounu také výzbroj. F-4 mohla nést až 8 480 kg zbraní na 9 externích závěsnících, klasické a kazetové bomby, laserem naváděné bomby, rakety vzduch-země, protilodní střely, ale i jaderné zbraně. Arzenál letounu tak byl vskutku rozmanitý.
Ve Vietnamu proti sovětským MiGům
Pokud hovoříme o nasazení Phantomu, čekala jej v první řadě horká vietnamská půda, kde se prosadil asi nejvýrazněji. První bojový let vykonal letoun 5. srpna 1964 a následovalo mnoho dalších. Nasazení mělo jasný účel – letouny měly vybojovat vzdušnou nadvládu na vietnamském nebi a zároveň měly být použity pro likvidaci vybraných pozemních cílů. Ve Vietnamu se pak americké letouny pravidelně utkávaly se sovětskými stroji MiG-17, MiG-19 či MiG-21. A vedly si velmi dobře.
Do historie vstoupili především poručík Randall H. Cunningham a poručík William P. Driscoll, kteří 10. května 1972 sestřelili 3 letouny MiG-17. Americké námořnictvo během konfliktu nasazovalo verze F-4B, F-4J a F-4N. Posádky těchto letounů si nárokují 57 vítězství ve vzdušných soubojích při vlastní ztrátě 71 Phantomů v boji (5 z nich sestřelily nepřátelské letouny, 13 protiletecké řízené střely a 53 palba protileteckého dělostřelectva a ručních zbraní). Dalších 54 Phantomů bylo ztraceno při nehodách.
Na konci války ve Vietnamu začaly Phantomy nahrazovat stroje F-14 Tomcat. Velkým zahraničním odběratelem Phantomů byl Izrael. Izraelské F-4 byly nasazovány během arabsko-izraelských válek a hlavně během jomkipurské války v roce 1973. A nutno dodat, že se v těchto konfliktech více než osvědčily.
Phantomy proti Saddámovi
Ani v novodobých podmínkách se Phantomy neztratily, byť už zdaleka nepatřily k nejmodernějšímu technickému výkvětu. Irácký nepřítel je tak mohl spatřit během války v Zálivu v letech 1990–1991 proti diktátorovi Saddámu Husajnovi, kdy Phantomy plnily roli průzkumných letounů a strojů, které byly určeny k likvidaci protivzdušné obrany.
Phantomy byly ze služby vyřazeny až po 36 letech služby, v roce 1996. Celkem jich bylo vyrobeno přes 5 000 kusů. Ve službě je i nadále má například Írán, ten svého času provozoval kolem 250 letounů. Letoun používala v minulosti i Austrálie, Egypt či Velká Británie. Phantomy si vybojovaly vynikající reputaci hlavně ve válce ve Vietnamu, ale i potom byly platnými posilami v jiných konfliktech a letectvech jiných států.
Zdroj: history.com
KAM DÁL: Sovětská letadla měla v Čechách smůlu na piloty. Kvůli jejich chybám spadly tři TU-154.