/RECENZE/ Na období raných devadesátých let máme tendenci koukat s notnou dávkou nostalgie. Absurdní oblečení, dlouhá fronta na nově otevřený McDonald v pražské Vodičkově ulici a první doušky z dvoulitrové Coca coly možná zastiňují fakt, že po sametové revoluci nepřišla jen svoboda, otevřené hranice, západní kultura a první výdobytky kapitalistického konzumu.
V Československu a později v samostatné České republice se vyrojilo velké množství mafiánských individuí, která šla po penězích doslova přes mrtvoly. Právě tento fakt se stal hlavním námětem seriálu Devadesátky, který jak se zdá trefil divácké očekávání přímo na komoru.
Kriminalista scenáristou
Bývalý kriminalista Josef Mareš sice odložil policejní průkaz, ale rozhodně se neodložil k nucené dovolené. Naopak se znovu vrací v nové profesi scenáristy, kde se pokouší zavzpomínat na svou kariéru a zkušenosti s vyšetřováním vražd v době, kdy jich na našem území bylo požehnaně.
Seriál České televize Devadesátky se opírá o ty nejviditelnější postavy českého podsvětí a po hraných filmech Kmotr, Sametoví vrazi a Gangster Ka přichází ambiciózní projekt, jenž se je snaží zasadit do kontextu doby, kde peníze hrály hlavní roli. Po letech v socialistickém režimu totiž přišly příležitosti, které se Mrázek, Jonák, Běla a mnoho dalších pokoušeli využít za každou cenu.
Průvodci do světa pražské mafie jsou detektivové z oddělení vražd, kde hlavní roli zastávají šumperští herečtí přátelé Martin Finger a populární Ondřej Sokol. V kabátku devadesátkové módy se pokouší zorientovat a najít pachatele vražd, jejichž číslo roste jako houby po dešti.
Povedený Jonák
Zcela přirozeně se tak scenáristi zaměřují na dnes již kultovní postavy, jakými jsou František Mrázek a prvních dvou epizodách hlavně Ivan Jonák. Postava mafiána, jenž si vybudoval svůj nepřehlédnutý domov v legendárním Discolandu Sylvia, je od své podstaty tak atraktivní, že ho nešlo opominout.
Této vděčné role se ujal herec Michal Novotný a internet už se hemží články, které objevují jeho proměnu v excentrického bosse, jenž si nechal objednat vraždu vlastní ženy, ale zároveň se rád fotografoval ve společnosti Karla Gotta a Lucie Bílé. Samotná postava Ivana Jonáka je vlastně takový lógr podsvětí devadesátých let, který nejkřiklavěji louhuje ze svého potenciálu to, co tato divoká doba nabízela.
Erotika, alkohol, chování krokodýlů a účes ve stylu vpředu byznys a vzadu párty. To vše patří do portfolia muže, jenž si nakonec za své činy odseděl několik let za mřížemi. Seriál Devadesátky naštěstí neslouží pouze exhibici bizáru, ale pokouší se postupně mapovat celou kriminální scénu a zasazovat mafiány a jejich objednané vraždy do dobového kontextu.
Když k tomu připojíme velmi výpravnou a věrně zpracovanou scénografii plnou odpovídajících rekvizit, typů automobilů a samozřejmě nekonečnou řadu kostýmů, kterých jsou dnes plné second handy, vznikne zábavná podívaná, která má ovšem i edukativní vrstvu. Divák získá tolik potřebný nadhled na dobou, která nebyla bez chyby. Pád železné opony je tak po dlouhé době reflektován ve veřejnoprávním médiu také z nepříjemného pohledu. Devadesátky totiž opravdu nebyly jen plné euforií a nových příležitostí, na což se občas v záplavě bizáru a nostalgie zapomíná.
Zdroj: Česká televize
KAM DÁL: Mafiáni po Česku. Útěkář Krejčí, Jonákův Discoland a největší kmotr.