Začne oprava Václaváku: Žádné nájezdové rampy, zůstanou i průchody pro pěší

Václavák by měl být příjemnějším místem, zároveň dostupnějším pro dopravu
 

Pražský magistrát uzavře dohodu o postupu rekonstrukce spodní části Václavského náměstí s Prahou 1 a společností Welwyn. Dokument má zajistit, že na náměstí nebudou ústit rampy z podzemních garáží a že obyvatelé budou moci během oprav využívat pasáže. Mezi Václavským náměstím a Panskou a Jindřišskou ulicí vyrůstá rozsáhlý developerský projekt Savarin s kancelářemi či obchody.

Podle někdejších plánů měly být na Václavském náměstí umístěny rampy, po kterých by auta jezdila do podzemních garáží. Proti tomu se postavili obyvatelé i odborníci. Kritici upozorňovali na to, že výstavba ramp je v rozporu se zájmy státní památkové péče a přivede do centra další dopravu, hluk, prach a imise.

Město a radnice se nakonec s developerem domluvili, že rampy vybudovány nebudou. Nalezeno bylo nové řešení dopravní obslužnosti projektu. Schválený dokument tuto dohodu stvrzuje.

Opravy začnou letos

Součástí materiálu je dohoda na zajištění pěších cest všemi pasážemi, které projekt spojuje po dobu provozu metra. "Smlouva dále definuje v rámci celého projektu veřejný prostor, který může být užíván veřejností, a společnost se zavazuje dát tyto prostory k užívání veřejnosti a vybavit jej příslušným mobiliářem," píše se v dokumentu.

Spor o rampy v minulosti blokoval zahájení rekonstrukce spodní části Václavského náměstí od Můstku k ústí Vodičkovy a Jindřišské ulice. Opravy mají začít letos. Prostor pro pěší bude rozšířen a na náměstí budou moci vjíždět pouze automobily s povolením. Prostor pro auta bude zúžen, ale vjezdy do budov zůstanou zachovány.

Vedení Prahy plánuje také rekonstrukci v horní části náměstí, kam se mají vrátit tramvajové koleje. Jezdit by měly v trase dnešních vozovek pro auta. V minulosti byly koleje ve středu náměstí. Na náměstí přibude druhé stromořadí, ubude parkovacích míst a rozšířen bude proti původnímu plánu střední prostor.