Příčinou úterní tragické srážky vlaků na hlavním koridoru u Českého Brodu bylo nejspíš selhání člověka. Strojvedoucí osobního vlaku podle ministra dopravy Karla Havlíčka projel návěstidlem na červenou, i když jde o velmi dobře zabezpečenou trať, a narazil do stojící poštovní soupravy. Strojvůdce se stal jedinou obětí neštěstí, přes 30 lidí bylo zraněno, z toho čtyři vážně. Okolnostmi se zabývá Drážní inspekce, policie vyšetřuje nehodu jako obecné ohrožení z nedbalosti a ublížení na zdraví s následkem smrti z nedbalosti. Celková škoda bude zřejmě přes 55 milionů korun. Vlaky od dnešního dopoledne jezdí v úseku po jedné koleji sníženou rychlostí.
Třetí neštěstí v jednom týdnu
Za poslední týden jde o třetí srážku vlaků na české železnici, všechny podle dosavadního vyšetřování způsobila lidská chyba. Havlíček míní, že nejde o systémová pochybení, ale jednotlivá selhání. Chce navýšit investice do bezpečnosti a posílit personál. Sestavil novou Bezpečnostní komisi pro železnice, která se má sejít dnes večer.
Plný provoz bude obnoven večer
Provoz vlaků u Českého Brodu byl po třinácti hodinách částečně obnoven. Dnes po 10:30 tudy projel první vlak sníženou rychlostí. Některé vlaky jedoucí z Prahy jsou dál odkloněny přes Nymburk, vlaky do hlavního města jezdí přes Benešov. „Plné obnovení provozu předpokládáme ve večerních hodinách,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Škoda za 40 milionů
Po 08:00 se hasičům podařilo havarované a značně poškozené soupravy od sebe odtrhnout a začali je odtahovat. Při prvním pokusu se dvěma lokomotivami brzy ráno se soupravy odtrhnout nepovedlo. Na místo proto zamířily další dvě a začalo také rozřezávání kusů soupravy autogenem.
Škodu na osobním vlaku Drážní inspekce zatím vyčíslila na 40 milionů Kč. Česká pošta odhaduje škodu na poštovním vlaku, do kterého u Českého Brodu narazila osobní souprava, na 15 milionů korun. Vedle několika vagónů bylo poškozeno nebo zničeno přibližně 800 balíků.
Strojvůdce nepřežil
Osobní vlak CityElefant, kterým jelo přes sto lidí, v úterý kolem 21:30 narazil do stojícího poštovního vlaku. Strojvůdce osobního vlaku zůstal zaklíněný v kabině, jako jediný srážku nepřežil. Osm zraněných lidí, které po srážce rozvezla záchranná služba do vinohradské a Thomayerovy nemocnice v Praze a do českobudějovické nemocnice, je mimo ohrožení života. Dva z nich už jsou doma. Další zraněné záchranná služba dovezla do pražské Ústřední vojenské nemocnice a lehce zraněné do Kolína a Nymburka.
Systém na koridoru mezi Prahou a Kolínem podle Havlíčka udržuje strojvedoucího v bdělosti, musí každých deset až 20 vteřin mačkat tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a vlak zastaví, nicméně může se znovu rozjet. „Strojvůdce byl zastaven, znovu se rozjel. V rychlosti 60 až 70 kilometrů v hodině narazil do poštovního vlaku, který nebyl zabrzděn, před sebou ho ještě tlačil,“ řekl Havlíček. Čtyřicetiletého strojvedoucího označil už krátce po nehodě za zkušeného, přepracovaný prý nebyl, vrátil se z dovolené.
Jeden z nejvytíženějších úseků
Vlaky se srazily na jednom z nejvytíženějších železničních úseků a podle Havlíčka na nejlépe zabezpečené trati v republice. Množství incidentů na železnici v posledních letech nepřetržitě roste. Většina se jich stává na celostátní tratích. Postupně roste i počet incidentů po nedovolené jízdě vlaku, vyplývá z údajů Drážní inspekce. Jednou z příčin růstu může být podle expertů zvyšující se hustota provozu. Letos počet incidentů až do poloviny roku meziročně naopak klesl, v posledním týdnu se však stalo několik vážných nehod.
Nejtragičtější z poslední doby byl střet dvou vlaků na regionální trati u Perninku na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U Běchovic při evakuaci cestujících z pendolina narazil vlak jen s posádkou do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.
KAM DÁL: Začátek krvavé francouzské revoluce. Ve slavné věznici Bastila bylo pouze sedm vězňů