Cílem koncepce je udržitelný cestovní ruch s důrazem na kulturní dědictví a kvalitu života Pražanů. „Pražská památková rezervace je dlouhodobě přetížená. Turisté se koncentrují do historického centra města, kde v určitých místech výrazně převažují zahraniční návštěvníci nad rezidenty," píše se v dokumentu.
Situaci má pomoci zlepšit komunikace s Pražany i podnikateli. Například noční život má být rozvíjen tam, kde nebude rušit místní. Pražanům by měl být umožněn snazší přístup ke kulturnímu dědictví. Zároveň je podle dokumentu třeba zlepšit komunikaci s návštěvníky a informovat je o limitech, pravidlech a kultuře chování v Praze. To má vést i k budování vztahu cizinců k městu a zlepšit vztah Pražanů s turisty.
Kultivace a vzhled
Pomoci má kontrola dodržování pravidel a kultivace vzhledu například provozoven či reklamy. Z přeplněného centra je třeba nalákat turisty také do jiných částí Prahy, a to vznikem kulturní či sportovní infrastruktury mimo centrum. Nutné je také vytvořit jasná pravidla pro turistické dopravní prostředky a určit, kde mohou být používány.
Dokument navrhuje i vytvořit alternativní turistické trasy. Praha má podporovat produkty takzvaného slow tourismu cílícího na turisty se zájmem o místní prostředí s heslem Prožitky namísto zážitků. Město musí lépe využívat své objekty určené pro turismus a výtěžky z turistického ruchu reinvestovat do opravy památek.
Co stát?
Rozvíjet se má i spolupráce se státem. „S cílem vyřešit nové služby v cestovním ruchu, zejména v oblasti ubytování, dopravy či průvodců," píše se v materiálu. Centrum Prahy se potýká s výrazným nárůstem ubytování prostřednictvím Airbnb. Podle odhadů je takových bytů až 14 000. Vyřešit je podle dokumentu nutné také finanční vztah, neboť Praze zůstane z turismu po daňovém přerozdělení stoprocentně pouze poplatek za ubytování.
V roce 2019 přijelo do Prahy 8,03 milionu turistů. Strávili zde 18,46 milionu nocí a průměrná délka pobytu je 2,29 noci. Praha generuje 60,3 procenta z celkového HDP České republiky v oblasti turismu.
KAM DÁL: Hlavní středověká tepna Prahy. Karlova ulice mohla v minulosti sloužit tramvajové dopravě