Zisky internetových obchodů stoupají a zákazníci logicky chtějí stále lepší služby. Nakonec proč ne, když si za ně platí. Jenomže Česká pošta přidělává podnikatelům dost často vrásky na čele a do jisté míry tak kazí jeho pověst.
Když si zákazník objedná službu Balík do ruky, logicky čeká, že mu dorazí domů. Zásilka ovšem skončí na poboče, nebo se toulá ještě někde úplně jinde. "Za uši" pak samozřejmě dostává provozovatel e-shopu, on je v očích zákazníka garantem stoprocentního fungování. Kapitola sama pro sebe je pak situace, kdy pošťák nechá ve schránce upozornění o nezastižení adresáta přesto, že ten je prokazatelně doma.
Těhotná žena musela na pobočku
Přitom zdaleka nejde o ojedinělé záležitosti. „Objednala jsem si službu Balík do ruky. Pípla mi však smska, že je na poště. Jsem v osmém měsíci tehotenství, takže služba pro mě měla smysl i proto, abych se nemusela někam trmácet,“ popisuje svoji zkušenost paní Andrea. Konkrétně šlo o poštu v Úvalech u Prahy, kam samozřejmě zavolala.
Paní u telefonu ji odkázala na depo v Říčanech, které v dané lokalitě balíky rozváží. „Volala jsem tam několik hodin, nikdo to nebral. Vrcholem bylo, když jsem si tedy jela pro balík následující den na pobočku. Už jsem stála frontu a najednou zavolal pošťák, že je na parkovišti u supermarketu, ať si pro zásilku dojdu. Tohle snad už ani není k smíchu.“
Nutno dodat, že Česká pošta tento konkrétní případ prověřila a za chování doručovatele se omluvila s tím, že bude následovat postih v souladu s pracovně právním řádem České pošty. Ano, je to pouze jeden případ z mnoha. Zároveň ale také důkaz, že když se na ČP vyvine tlak, možná se věci postupně zlepší.
Depo Říčany? To je na knihu
Paní Andrea samozřejmě není jediná, kdo si na depo Říčany stěžuje, svědčí i fakt, že se okamžitě začali ozývat další napálení lidé. „Depo Říčany, to je na knihu. Snad jediný dopis nebo balík nebyl bez problému,“ doplňuje paní Veronika. „Česká pošta nám zatím nepřivezla ani jeden balík. Vždy přijde jen sms, že nejsme doma,“ stěžuje si paní Adriana, která je "pracovní povinnosti" stejného doručovatele.
O České poště si své myslí i pan Filip. „Jim je očividně koncový zákazník tak strašně u zadní části těla. Připomíná mi to chování starého bolševického Telecomu, dokud byl monopol a člověk neměl kam utéct. Bohužel poště se přechod na konkurenční prostředí úspěšně vyhýbá a dokud ji nezačne hromadně válcovat jiná přepravní firma, nikdy se nic nezmění. Já osobně Českou poštu bojkotuju, jak to jen jde, a kdekoli je možnost jiného dopravce, neváhám. Jediné, co na ten moloch kdy bude platit, je odliv zákazníků.“ Takto by se dalo pokračovat ještě hodně dlouho a bylo by to dost smutné psaní.
Omluva neřeší vůbec nic
Bohužel jde pravděpodobně spíš o systémovou záležitost, zdaleka totiž nejde o jednotlivé případy. „Pokud je adresát prokazatelně doma a Balík Do ruky mu není na danou adresu doručen s tím, že si má pro zásilku zajít na poštu, může požadovat opětovné doručení tak, aby byl Balík do ruky skutečně do ruky doručen,“ reagoval mluvčí České pošty Matyáš Vitík a dodal, že se všem adresátům i odesílatelům omlouvá.
Bohužel jeho omluva je sice pěkná, ale nic neřeší. Za prvé proto, že Matyáš Vitík jako takový nic neovlivní. Za druhé, že když je i následující den a při druhém pokusu o doručení Balíku do ruky může řidič volat, ať si zákazník dojde na parkoviště, tak je to spíš na pár facek a vyhazov než jakoukoli omluvu. No, a nakonec, jak už jsme si zmínili na začátku, jakékoli zdržení poškozuje obchodníka, od kterého bylo zboží objednáno.