Důvodem zapojení do systému je podle místostarosty Filipa Humplíka (ODS) fakt, že všechny okolní městské části již zóny mají a parkující auta se přesunula na Prahu 10.
"Myslíme si, že v roce 2019 zápory toho, že zóny nemáme, převažují nad klady," uvedl Humplík. Dodal, že dopis na magistrát pošle do konce měsíce, poté by měl do podzimu vzniknout projekt zavedení zón. V zimě se budou připravovat a v létě v první části Prahy 10 spustí.
Výhodou bude podle Humplíka kromě omezení parkování pro nerezidenty také fakt, že z ulic zmizí vraky, které nyní není podle zákona možné odtáhnout. Strážníci také budou moci řešit jiné věci než parkování a peníze vybrané na poplatcích se investují do budování nových parkovacích míst, dodal místostarosta. Radnice podle něj připravuje studii, která vytipuje místa pro stavbu nových parkovišť či parkovacích domů.
Co na to opozice?
Opoziční zastupitel Jaroslav Štěpánek (ANO) uvedl, že když už vedení radnice na zavedení zón trvá, neměla by krok dělit na dvě fáze, ale zavést je najednou v celé městské části. Například na Zahradním Městě, kde se zóny mají zavést až ve druhé fázi, podle Štěpánka vzniká nová železniční zastávka, kde lidé budou mít problémy zaparkovat.
"Budeme dělat všechno pro to, aby obě fáze běžely současně," uvedl v reakci Humplík s tím, že Technická správa komunikací (TSK) není schopná zavést zóny na celém území naráz. I když podle Humplíka není pravděpodobné, že by začaly platit všude současně, městská část bude požadovat, aby byly obě fáze spuštěny co nejrychleji po sobě.
Zóny zadarmo
Bývalá starostka Radmila Kleslová (ANO) uvedla, že v momentě, kdy radnice není schopna garantovat obyvatelům parkovací místo, by zóny měly mít zadarmo. "Jak je návrh zpracovaný, tak se domníváme, že není přínosem pro obyvatele Prahy 10," uvedla.
Podle Humplíka není možné garantovat každému majiteli auta parkovací místo v dochozí vzdálenosti od domu. Nyní je podle místostarosty kapacita parkování v noci naplněna na 102 procent. "To je způsobeno tím, že lidé nemají kde zaparkovat, tak parkují, kde se dá," řekl. Zóny mají podle něj zabránit tomu, aby rezidentům místa zabírali lidé z jiných městských částí či Středočeského kraje. O zpoplatnění zón podle něj navíc nerozhoduje městská část, ale je dána zákonem a její výši určuje magistrát.
Podle představy vedení Prahy 10 by zóny měly platit ve všední dny nonstop kromě období mezi 06:00 a 08:00. Nefungovaly by o víkendu, tedy od pátečních 18:00 do pondělních 08:00. Výjimkou by byla místa s vysokou návštěvností jako stadiony Slavia či Bohemians, kde by zóny platily i o víkendech.
Zóny se v moderní podobě poprvé objevily v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila již v roce 1982. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 3 a 7 a části Prahy 16. Samy parkovací zóny provozují radnice 13, 16 a 22. Od roku 2016 fungují na Praze 5, 6 a 8 a od 1. července 2018 se rozšířily na Prahu 4. Kromě Prahy 10 se do systému plánuje zapojit i Praha 9.