Kutnohorská radnice je ve válce už delší dobu. K zemětřesení došlo naposledy v prosinci, kdy bývalého starostu Martina Starého nahradil ve funkci Josef Viktora. "Viktora mě lidsky zklamal," stroze se tenkrát k situaci vyjádřil Starý, který se ale nevzdává a je dosti pravděpodobné, že se opět v říjnu pokusí vrátit zpátky do sedla, i když je jasné, že to bude určitým lidem na radnici značně proti srsti, hlavně pak členům Šance.
Pochybný souhlas vedení města
Jedno zemětřesení tak mají v Kutné Hoře za sebou, ovšem k dalšímu dost možná brzy dojde. Jeden ze zastupitelů Radim Fedorovič už se totiž nejspíše nemohl dívat na to, jakým způsobem se nakládá s původním jeho projektem "Modernizace autobusové dopravy" a jaké chyby se v něm podle jeho vyjádření dělají. Dokonce sepsal nejen radě města, ale i samotnému dopravci Arriva Východní Čechy, a.s., otevřený dopis, ve kterém se pokusil vše zargumentovat.
Za největší problém považuje náhlou změnu výběrového řízení na pořízení elektrobusů pro město, a tím i změnou celého konceptu projektu. To se navíc prý stalo bez přizvání architekta projektu a dokonce i bez odborné konzultace. Původní projekt počítal s pořízením pěti elektrobusů o délce 9,5 metru, ty měly nahradit stávající 4 vozy SOR o délce 9,5 m - 12,0 m.
"Rada města nesystémově rozhodla a přišla s řešením, které zhruba na 11 let zmrazí jakékoliv výraznější možnosti efektivně měnit dopravu podle potřeb cestujícím, a to z důvodu udržitelnosti dotačního projektu," vysvětluje zastupitel Fedorovič s tím, že místo moderní dopravy bude podle něj zakonzervován stávající stav a jediným přínosem se pro cestující stane nový vozový park bez emisí zplodin výfukových plynů.
Jak to bylo původně?
Projekt byl na začátku založen na posílení dopravy prostřednictvím pěti midibusů, a to po konzultaci s dopravními experty. Jednotlivé vozy měly být využívány na všech trasách a všechny z nich měly být schopné projet centrem města. Počítalo se i s tím, že se mohou potřeby cestujících změnit a k tomu se měly postupně přizpůsobovat i samotné linky či trasy, a to po celou dobu udržitelnosti evropského dotačního projektu.
Vzhledem k nutné návaznosti autobusové dopravy na vlakové spojení se počítalo také s dodržováním intervalů, které mají vliv na oběhy vozidel. "V případě, kdy MAD v Kutné Hoře zajišťuje různé typy vozidel, není možné kombinovat tyto vozy na různých linkách, což vede k nutnosti zajistit dostatečný počet vozidel od každého typu včetně řidičů, kteří následně vyčkávají v konečných zastávkách. To se samozřejmě negativně promítá do ekonomiky provozu," vysvětluje Radim Fedorovič.
Koncept byl podle současných trendů
S ohledem na využívání linek MHD v Kutné Hoře není podle něj třeba u většiny spojů zachovat stávající kapacitu jednotlivých vozů, většina současných je totiž dokonce kratší délky než dopravcem uvažované pořízení 11,2 m dlouhých vozidel. Koncept byl navíc připraven i na základě aktuálních trendů. Namísto velkokapacitních vozů s dlouhými intervaly přichází s moderním řešením v podobě nízkokapacitních vozů s krátkými intervaly a variabilitou tras odpovídajících širším potřebám cestujících.
Původní koncept měl ale i svoje mouchy. Předpovídaly se totiž možné kapacitní problémy během ranní špičky. Ty měly být ale vyřešeny nasazením většího počtu spojů a zároven také příslibem organizace Integrované dopravy Středočeského kraje začlenění linky 381 v rámci integrace dopravy do městské hromadné dopravy v Kutné Hoře včetně prodloužení linky 381 až na hlavní nádraží v případě nutnosti, čímž by veškeré kapacitní problémy byly eliminovány.
Pochybné výběrové řízení
Od samého začátku byl vysloven požadavek, že se zástupce města zúčastní výběrového řízení na elektrobusy a město jej s dopravcem bude konzultovat. "K tomu ale pod vedení starosty Viktory nedošlo, dopravní komise dokonce nebyla o průběhu informována a neměla tak možnost se vyjádřit," popsal Fedorovič.
Snažili jsme se kontaktovat pro vyjádření i starostu Josefa Viktoru, který ale na naše otázky odmítl odpovídat a raději se k celé situaci nevyjadřuje. Podobným způsobem (ne)reagoval také jeho kolega, místostarosta Karel Koubský starší. K situaci se nevyjádřil ani samotný dopravce, který se též obrnil mlčenlivostí. Proč asi? Jaký mají důvod k tomu, že nechtějí veřejnosti vysvětlit své kroky a jednání?
Kde je největší problém?
Za největší problém považuje Fedorovič zvolený způsob dobíjení a především kapacitu baterií. "Viktora pouze informoval dopravní komisi, že dopravce uvažuje o pořízení vozidel s plánovaným denním dojezdem 160 km a požadavkem nabíjení v průběhu noci v areálu technických služeb."
Podle něj je uvedená hodnota kilometrů je pro potřeby města zcela nedostačující. "Lze očekávat, že z důvodu kopcovitého terénu, využívání klimatizace v letních měsících nebo při mrazivých zimních dnech, kdy se snižuje kapacita baterií, bude faktický dojezd ještě nižší. Tato skutečnost povede k tomu, že buď bude muset dojít k omezení provozu MAD, nebo dopravce zajistí další vozidlo se spalovacím motorem, což opět výrazně zhorší ekonomiku provozu."
Nekoukalo se do budoucna?
Vypadá to, že se tak zvolilo opravdu technicky nevhodné řešení a může znamenat pro město velké problémy. "Pokud bude projekt realizován, čekají Kutnou Horou v příštích jedenácti letech velké problémy. Navrhuji, aby zastupitelé ustoupili od konceptů elektrobusů financovaných z dotačních peněz a bylo vyhlášeno řádné výběrové řízení na nového dopravce, který bude schopen zajistit moderní dopravní obslužnost Kutné Hory v zájmu města, jeho občanů a cestujících," dodává zastupitel Radim Fedorovič.
Ten si také přeje, aby konečně rada města začala spolupracovat s organizátorem dopravy ve Středočeském kraji s ohledem na fakt, že postupuje připravovaná integrace autobusové dopravy v Kutné Hoře do kraje. A apeluje také na to, aby se předkládaly zastupitelům materiály nezávislými experty na dopravní obslužnost, nikoli pouze se soukromým dopravcem s vlastními ekonomickými zájmy.