Vůbec nejstarším kouskem je legendární Jawa 250 z roku 1949, nejmladším je naopak stroj Jawa 350/634. "Chtěli jsme udělat takový průřez historií dopravy do dobříšských rukavičkářských závodů, aby lidé viděli, čím se v této době člověk z venkova mohl dopravovat třeba do zaměstnání," říká jeden z vystavovatelů Ivan Šedivý, který se pyšní více než třiceti motocyklovými veterány.
Základ položil děda
Bohatou a stále se rozšířující sbírku motorek Ivana Šedivého odstartoval kdysi na vesnici jeho děda. Měl prý Stadiony, Čezety i Jawu. "Moje první motorka pak byla Jawa padesát - zvaný pařízek. Začal jsem na ní jezdit zejména na chalupě. Pak jsme začali postupně renovovat i další odložené dědovy stroje, až se z toho rázem stal náš velký koníček," vypráví Šedivý.
Také druhý z dobříšských vystavovatelů Radek Vystyd zapůjčil na výstavu velmi cenného veterána - ČZ 150 C, kterou v letech 1950 - 1953 vyráběla Česká zbrojovka v nedalekých Strakonicích. Tento veterán je navíc plně pojízdný. "Osobně jsem ho zkoušel, pro mě je to velký splněný klukovský sen," říká Vystyd.
Dalším cílem je legenda veřejné bezpečnosti
Že by Ivan Šedivý uzavřel svou sbírku motorek, o tom nechce ani slyšet. "Určitě bych si rád pořídil ještě Jawu 500 OHC. To je také obrovská legenda, která se vyráběla v padesátých letech pro potřeby veřejné bezpečnosti. Ve své době byla i nejsilnějším strojem se čtyřtaktním motorem," říká. V současné době je obrovsky ceněná, což dokládá i její hodnota, která dosahuje minimálně tři čtvrtě milionu korun.
Na výstavu denně až do konce května
Oba vystavovatelé dali k dispozici dobříšskému muzeu své pýchy až do 31. května. Muzeum na Dobříši je přístupné denně od pondělí do pátku od 8 do 17 hodin, v sobotu dopoledne od 9 do 12 hodin a v neděli od 13 do 16 hodin.