Libeňský most není kulturní památkou. Tak co teď, půjde k zemi?

Je to definitivní konec, most už nemá šanci?
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Pražský Libeňský most, který je od 19. ledna kvůli špatnému stavu uzavřen pro automobily a MHD uzavřen, se kulturní památkou nestal. Rozhodlo o tom ministerstvo kultury. Ve hře je teď také varianta, že se nebude opravovat, ale rovnou se zbourá. Opravdu se takto má zacházet s majetkem Prahy?

Proti verdiktu ministerstva kultury se mohou do 15 dnů od jeho vydání odvolat účastníci řízení, tedy město Praha, Dopravní podnik, Technická správa komunikací a České přístavy. Pokud tak učiní, bude se věcí zabývat rozkladová komise, což by mohlo trvat i několik měsíců. Když podá námitky či připomínky kdokoli jiný, bude se jimi zabývat ministerstvo. Další řízení by ale nemělo mít na nynější rozhodnutí odkladný účinek a majitel by s mostem mohl nakládat podle svých záměrů.

Odborníci z Kloknerova ústavu při Českém vysokém učení technickému stav mostní konstrukce zkoumali zhruba rok. Podle šéfa ústavu Jiřího Kolíska je nutná rozsáhlá rekonstrukce.

Ceny je prý příliš vysoká

Podle odborníků by výstavba nového mostu i komplexní rekonstrukce současného vyšly na obdobnou částku, a to 550 až 600 milionů korun. V původním plánu Technická správa komunikací předpokládala náklady asi 350 milionů korun. Tento plán ale počítal s využitím současných pilířů mostu. To odborníci kvůli jejich špatnému stavu vyloučili.

Zastupitel Matěj Stropnický považuje cenu stavby nového mostu za podhodnocenou, protože nezahrnuje výstavbu provizorního mostu. Domnívá se, že potřebná částka na stavbu nového mostu bude oproti ceně rekonstrukce dvojnásobná.

Podle náměstka primátorky Petra Dolínka vznikne expertní skupina, která by nám měla pomoci nejen s Libeňským mostem, ale se situací mostů v Praze obecně.

Konstrukce se nikdy neopravovala

Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského mostu jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl. Libeňský most byl koncem ledna zařazen do kategorie mostů v havarijním stavu. Technická správa komunikací začala most podpírat na konci ledna. Práce by měly trvat zhruba měsíc, pak by se na most mohla vrátit MHD.

Není to však zdaleka jediný průšvih, který hlavní město má. Stejný osud jako Libeňský most dost možná čeká i terasu u obchodního centra DBK v Praze 4. Magistrát dlouhé roky doslova kašlal na opravu a ignoroval pokusy o domluvu od jiných subjektů. Výsledek? Terasu chce podle posledních informací zbourat. Neuvěřitelné, jak se u nás hospodaří se svěřeným majetkem!

Co na to politici?

Na tom, zda most opravit, nebo postavit nový, se městští politici neshodují. "Nebýt aktivismu některých spolků, ale bohužel i koaličních zastupitelů, mohl být Libeňský most už dávno opravený," uvedla primátorka Adriana Krnáčová. Sama dává přednost stavbě nového mostu. "Je z dlouhodobého výhledu rozumnější," dodala. Nový most, postavený jako kopie nynějšího, by vybral i starosta Prahy 8 Roman Petrus. Řízení ohledně prohlášení za památku bylo podle něj ztrátou času, protože už jednou se touto otázkou ministerstvo zabývalo a rozhodlo stejně.

Opravu naopak hájí starosta Prahy 7 Jan Čižinský. Dříve připravený projekt nového mostu je podle něj nerealizovatelný. "Spoléhal na to, že ty staré pilíře udrží ten nový, těžší most, což teď víme, že není pravda," řekl. Zásadním problémem podle něj je i nadále spor mezi Prahou 7 a 8, kdy "starosta osmičky Petrus sní o širokém Libeňském mostu, který má na straně Prahy 8 navazovat na nesmyslné a drahé tunely, které nejsou vůbec potřeba."