Zákaz vjezdu i přísné kontroly. Smogový plán se rodí v bolestech

I takovéto kolony jsou důvodem, proč se Praha občas dusí ve smogu
Zobrazit fotogalerii (3)
 

Návrh Prahy, který má v metropoli omezit dopravu v době zhoršeného ovzduší, mohou zkomplikovat technické otázky. Při nejvážnější smogové situaci by do města nesměly vjíždět nákladní automobily nad šest tun a polovina osobních aut, jejichž poznávací značka končí buď sudým, nebo lichým číslem. Jistého však není vůbec nic. 

Zatímco návrh už je hotový, město nyní pracuje na manuálu, jak by se opatření v případě vyhlášení zaváděla. Jenže schválení můžou zkomplikovat například otázky objízdných tras nebo vymahatelnosti. Opatření má platit v době vyhlášení takzvaného stavu regulace, tedy nejhoršího stupně znečištění. Při jeho vyhlášení musí omezovat provoz i výrobní podniky. Za posledních 12 let byl tento stav vyhlášen čtyřikrát.

Zatím panují velké zmatky

Podle radního pro bezpečnost Libora Hadravy z hnutí ANO se může objevit problém s kontrolami, protože v případě vyhlášení bude nutné osadit vjezdy do města dopravním značením a zajistit kontroly. Bez toho by nebylo opatření nijak vymahatelné. "Stanovišť by bylo asi 80, to je 160 příslušníků republikové a městské policie," uvedl radní s tím, že by to znamenalo problém se zajištěním dostatku strážníků a policistů.

Smogová situace se vyhlašuje, pokud alespoň na polovině měřicích stanic překročil dvanáctihodinový průměr škodlivin hodnotu 100 mikrogramů na metr krychlový a ve výhledu na 24 hodin se nepředpokládá jeho pokles. Stav regulace meteorologové vyhlašují v případě, že průměr překročí 150 mikrogramů na metr krychlový.

Podle Davida Čuříka z právního oddělení odboru ochrany životního prostředí magistrátu nicméně není nutné, aby kontroly byly na všech vjezdech do města. Plán byl podle něj od začátku zamýšlený tak, že se kontroly zaměří v první řadě na hlavní vjezdy. "Není záměrem nikoho, aby policie nemohla plnit svoje úkony, protože bude muset obsadit všechny vjezdy do Prahy," vysvětlil právník. Dodal, že podobně jako u jiných přestupků řidiči budou muset počítat s rizikem postihu, protože nebudou vědět, kde kontroly budou.

Vyjmutí Jižní spojky?

Další komplikaci může znamenat stanovení objízdných tras kolem Prahy pro nákladní dopravu. Podle radní pro životní prostředí Jany Plamínkové nemá smysl, aby se opatření zavádělo, pokud do něj nebude spadat Jižní spojka, která nahrazuje nedokončenou jihovýchodní část vnějšího okruhu. To ovšem znamená výrazné dopravní komplikace, protože Říčany před časem schválily zákaz vjezdu aut nad 12 tun na své území.

Zákaz vjezdu do Prahy při smogu by se týkal aut nad šest tun, takže možnost objížďky přes Říčany by mohly využívat jen vozy mezi šesti a 12 tunami. "Auta nad 12 tun by musela využívat objízdnou trasu, která začíná už u Jihlavy a vede přes Havlíčkův Brod, Kutnou Horu na Poděbrady a Nymburk," uvedla radní Plamínková.

Zdraví má být na prvním místě

Samotný návrh opatření by měli radní schvalovat v úterý 23. ledna, zatím však nebude zahrnovat takzvaný organizační řád, tedy přesný popis kroků v případě vyhlášení. Ten by měla zpracovat městská Technická správa komunikací (TSK), které na to musí magistrát ještě uvolnit peníze. Celá příprava a vstup v platnost se tak může ještě zdržet.

Podle předsedy legislativního výboru Ondřeje Mirovského je nejdůležitější zajistit ochranu zdraví občanů. I když problémy jsou objektivní, jsou podle jeho názoru řešitelné. Na klíčových místech lze podle něj například umístit značky trvale s uvedením, že platí pouze v případě vyhlášení smogové regulace.

Klíčová slova: