V Kutné Hoře se chystají změnit po 25 letech systém veřejné dopravy. Není to projekt vůbec snadný, jelikož do něj zasahují nejen památkáři, ale také dopravní policie, odbor dopravy a vše se také musí dobře zkoordinovat s licenčním řízením a veškerými věcmi, souvisejícími s obměnou vozového parku.
Panují obavy z poddolování města
Nápad, který naservírovala kutnohorská radnice veřejnosti, se ovšem setkal i s kritikou. Mnozí totiž mají strach, že další vlna autobusů do centra může opět přinést propady, jelikož je město silně poddolované. V létě roku 2012 se totiž objevila obrovská propadlina na rozhraní Šultysovy a Husovy ulice. Jen kousek odtamtud navíc mají nové autobusy projíždět.
"I když městem budou projíždět odlehčené minibusy, nemusí to stačit, každá vibrace, která je navíc, může něco poškodit. To znamená, že se propadlina nemusí nutně objevit hned vedle linky autobusu, ale třeba o několik desítek metrů jinde," sdělil nám bývalý poslanec Jan Klán, který se chystá v dalším volebním období kandidovat na starostu Kutné Hory a město podle svých slov dokonale zná.
O propadech v minulosti ví i kutnohorská radnice, která ale do projektu investovala hodně úsilí, aby podobná rizika minimalizovala. "Propadnout se samozřejmě země může kdekoliv, ovšem historické jádro je za posledních 18 let kompletně opravené s tím, že se udělala nová kanalizace, ulice jsou podbetonované, určitě jsme podobný projekt neudělali bez rozmyslu," vysvětluje starosta Martin Starý s tím, že si město zjistilo i projektové dokumentace a podle jeho slov by neměl nastat žádný problém.
Na druhé straně Klán připomíná opět případ z minulosti, kdy bylo blízko centra autobusové nádraží, ovšem vzhledem k tomu, že vibrace od autobusů zhoršily stav podlaží, tak se přesunulo jinam. "Je evidentní, že vedení města nezná historii, nebo si možné problémy a dopady zavedení autobusové dopravy do centra Kutné Hory neuvědomuje," zaútočil bývalý poslanec za KSČM na vedení Kutné Hory.
Případnou novou linku by sám volil jinou trasou a ne přes náměstí. Podle něj by bohatě stačilo, kdyby linka zastavovala kousek od bývalé Moděvy nebo u křižovatky Lierovy a Radnické ulice a případně ještě někde jinde. Například na Václavském náměstí. "Vůbec bych nezajížděl na Palackého náměstí, tam si každý od zastávek dojde. Není to tak daleko a chodím tam poměrně často," vysvětluje Klán.
Do městské kutnohorské dopravy se chystá město poslat navíc střední autobusy, které mají 9,5 metru. Na základě konzultace s dopravní policií nebyly delší autobusy totiž povoleny. V úzkých kutnohorských uličkách se totiž těžko vytočily “Autobus je podobně těžký jako třeba naplněné nákladní auto, které rozváží zboží,” vysvětluje Starý.
Systém dopravy se bude měnit po 25 letech
Snaha zajistit především turistům lehčí dostupnost do centra je dlouhodobá. Dalším důvodem je rychlejší dostupnost pro turisty z hlavního nádraží.“ Není snadné něco podobného vymyslet a prosadit, když do toho zasahují památkáři, dopravní policie, odbor dopravy,legislativní termíny i politická rozhodnutí, finance. Např. licenční řízení trvá skoro dva měsíce,” doplňuje starosta města.
Pokud by navíc město mělo zájem přivést nového dopravce, znamenalo by to umístit požadavek na Evropský věstník, kde výzva visí jeden rok a až následně se dělá výběrové řízení na dopravce. "Loni jsme uzavřeli smlouvu s ARRIVOU na to, že požádá o dotace na elektrobus a my se naopak zavážeme v případě úspěchu že bude tato smlouva na delší časový horizont než je jeden rok, jak tomu bylo obvykle," pokračuje starosta města.
V březnu výsledky dotací nedopadly dobře, ale navýšením alokace se podařilo nakonec uspět ve druhém kole. Pokud by vše dobře dopadlo, zhruba v polovině příštího roku by mohla být doprava v centru města obsloužena novými elektrobusy.
Linka pojede buď jednou, nebo dvakrát za hodinu
Navazovat by měla na rychlíky, které přijedou do Kutné Hory od Prahy, u těchto spojů je totiž zvýšená možnost přílivu turistů. Problémem ale mohou být případy, kdy bude mít spoj zpoždění. "Autobus nemůže čekat, když vlak od Prahy přijede třeba o 20 minut později, to je už příliš dlouhá doba, aby se kvůli tomu rozhodil celý systém," vysvětluje Martin Starý.
Jeden z nápadů, který starosta vyslovil, se týkal turistického ruchu a zároveň dopravy turistů do města. Ve světě jsou využívány historické vozy, včetně starých autobusů, jako zážitková jízda po turisty. "Kdyby někdo opravil např. starý autobus s průhlednou střechou, mohl by dělat i vyhlídkové jízdy kolem Kutné Hory. Zájem by při dobrém marketingu jistě byl, ale takový projekt by měl být rozhodně soukromým počinem a ne projektem města," dodal starosta Kutné Hory.