Zásadní otázkou ovšem je, jestli se spíš nevznášejí pražští radní na vlně euforie či nějakých halucinogenních látek. Přeci jen nám trošku sprchlo, takže v lesích najdeme kdejaké houbičky. A když si vezmeme jen sliby za poslední dva roky, člověk zůstává skeptický, než aby se těšil na něco, co klidně může za pár týdnů opět spokojeně usnout.
Sci-fi nebo realita?
Je pravdou, že tato plánovaná stavba s názvem Terminál Zličín je v mnoha směrech unikátní. Nejenže by měla stát 1,5 miliardy korun, ale měla by "létat". To je novinka. "Unikátní stavba vytvoří jakousi bránu ze západní strany republiky do hlavního města Prahy," vysvětloval záměr radní pro majetek Karel Grabein Procházka. Parkovací dům by totiž měl být "zavěšen" přímo nad mimoúrovňovou křižovatkou Rozvadovské spojky a Řevnické ulice. V ideálním světě by se tam vešlo až dva tisíce osobních aut. Podle Procházky je však prý připravena i varianta s kapacitou 1 500 osobáků a 500 autobusů.
Věcem hodným obdivu však ještě není zdaleka konec. Celý terminál by totiž měl být naprosto energeticky soběstačný, což by zajistil speciální plášť budovy pokrytý solárními panely. Překvapením pak už tedy nemůže být nabíjecí stanice pro elektromobily. Krásná vize, která má ale do reality ještě pořádně daleko.
Postavit takovou "věc" totiž není žádná legrace. Kolem stanice metra Zličín by se totiž muselo změnit komplet všechno včetně například dopravního značení, autobusových zastávek, vzniknout by musely nové silnice i mosty. "Kdyby šlo všechno dobře, stavět by se mohlo začít v první polovině roku 2018," plánuje Procházka. Za rok by podle něj mohlo být hotovo. Pravdou je, že největší zádrhel, který v takových případech bývá, tedy výkup pozemků, je tady v podstatě vyřešen. Většina z těch, kde se stavba plánuje, je totiž v majetku města. Další pak má "pod sebou" společnost Č. R., s.r.o., která má projekt zadaný. O dalším působení firmy na samotných stavebních pracích se má prý ještě jednat.
Zatím se vesele plánuje
Jak to bude na Zličíně opravdu vypadat, na to je však třeba ještě počkat. Opravdu jde totiž stále jen o úvahy. Sice je podporují i okolní městské části, ale mohou být rozdíly v řešení. "Pro autobusy je na Zličíně momentálně naprosto nedostatečná kapacita parkování. Takže bych se přikláněl k této variantě," uvažuje například místostarosta Prahy 17 Martin Marek.
Uvidíme, jak to tedy nakonec dopadne. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek uvažuje nad tím, že je stále v plánu dostavba metra B do stanice Depo Zličín. A tam by pak také vznikly další stovky nových parkovacích míst. "Každé parkovací místo, které na Zličíně vznikne, je ku prospěchu." Shoda na tom, že parkování na Zličíně je třeba zlepšit, panuje. Tak ještě aby se také začalo pracovat...