Středočeši a Praha vytvoří společnou organizaci veřejné dopravy

 

Obdobu ROPIDu má zřídit Středočeský kraj a hlavní město. Společně chtějí také získávat finance z evropských zdrojů na obnovu vozového parku. Souběžně probíhá integrace PID.

Společnou síť pražské a středočeské hromadné dopravy s jednotným jízdním řádem, tarifem a jízdenkami projednávali na pondělním zasedání radní Středočeského kraje. 

Města v pořadí na integraci

Nezávisle na sloučení pražské a krajské dopravy pokračuje zařazování jednotlivých částí kraje do Pražské integrované dopravy. "Aktuálně jsou v přípravě integrace oblastí Mělnicko II (Mělník - Kralupy), Mělnicko III (Mělník - Roudnice), Mělnicko IV (Mšeno a okolí), Lysá nad Labem, Milovice, linky Praha - Kladno, Kladno - Slaný a Slaný - Praha," informoval hejtman Miloš Petera. Další etapy integrace pražské a středočeské dopravy počítají se zahrnutím měst Benešov, Beroun, Zdice, Čáslav, Hořovice, Kolín, Kouřim, Zásmuky, Kutná Hora, Uhlířské Janovice, Městec Králové, Mladá Boleslav, Mnichovo Hradiště, Neveklov, Sedlčany, Nový Knín, Dobříš, Nymburk, Sadská, Poděbrady, Příbram, Rakovník, Vlašim a Votice.

Metropolitní organizace

Pro fungování jednotného systému hromadné dopravy bude nezbytné zřízení koordinační organizace. Praha k tomuto účelu zřídila již v roce 1993 příspěvkovou organizaci ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy), která má nyní přibližně sedmdesát zaměstnanců. Středočeský kraj zatím tuto záležitost řeší přes svůj odbor dopravy. "Do budoucna by se o společnou pražskou a středočeskou integrovanou dopravu měla starat nová organizace. Bude to akciová společnost, kde kraj a hlavní město budou mít po padesáti procentech. V této věci bychom měli mít jasno do září letošního roku," sdělil hejtman Miloš Petera. Předpokládá se totiž společné zadání Prahy a Středočeského kraje pro výběr vozového parku ze zdrojů Evropské unie. Nyní posuzuje advokátní kancelář Čalfa, zda bude moci nově vytvořená akciová společnost žádat o financování společného projektu.

Na integraci se čeká roky

Jednání o sloučení Pražské integrované dopravy a Středočeské integrované dopravy do jednoho metropolitního systému započalo v listopadu 2012. Tým odborníků připravil v roce 2013 dokument Analýza současného stavu a návrh dalšího postupu integrace veřejné dopravy v Praze a Středočeském kraji (v příloze článku). Rada hlavního města Prahy schválila 17. února 2015 vznik řídicí rady nového integrovaného dopravního systému. Řídicí rada má stanovit konkrétní parametry a harmonogram integračních etap a založení nového organizátora dopravy.