Empírová monumentalita
Viaduktu se proto ujal rakouský inženýr Alois Negrelli von Moldelbe. Chopil se stavby, která celkově trvala čtyři roky a bylo na ni třeba 3000 dělníků. Mostu bylo zapotřebí, aby přivedl železniční tratě ze severu, z Děčína a Drážďan do Nádraží společnosti státní dráhy (nyní Masarykovo nádraží). Výslednému objektu, jenž byl uveden do provozu 1. června 1850, se dlouho říkalo „Viadukt Společnosti státní dráhy“, či „Karlínský viadukt“. V padesátých let minulého století si ovšem lidé vzpomněli na jméno jeho autora a od té doby jej podle něj nazývají. Historik umění Zdeněk Wirth jej označuje za „projev monumentality empírové doby v oboru technické stavby“.
Viadukt je dolný vůči povodním
Ve své době měl projekt i své kritiky. Viaduktu bylo vyčítáno, že je údajně nepřirozeně vklíněn mezi Karlín a Holešovice. Nyní je však považován za jeden z nejlepších svého druhu ve střední Evropě. Chlubit se může délkou 1 110 metrů, což ovšem nezahrnuje později přistavěnou východní větev. Mezi mostnými kameny je široký 7, 6 metru. Na jeho výstavbu byl použit lomený kámen, žula a pískovec. Materiál dodávali jednak bratři Kleinové, jednak Vojtěch Lanna starší. Negrelli a jeho tým měli v živé paměti velkou povodeň roku 1845, proto jej navrhli, aby podobné katastrofy ustál. Jejich opatření se ukázala jako efektivní, neboť objekt přečkal masivní záplavy v roce 2002.
Přemostění Křižíkovy ulice si v letech 1952 – 1954 vyžádalo zboření tří mostních oblouků a proluka musela být přemostěna trámovými překlady z betonu. Roku 1981 se přestavby tentokrát týkaly holešovické strany nad Bubenským nábřežím. O necelých dvacet let později byly vybourány výplně mostních oblouků mezi ulicemi Křižíkovou a Sokolovskou, čímž byl obnoven původní průhled.
Viadukt začíná na Novém Městě, čtvrti městské části Praha 1. Následně se táhne nad autobusovým nádražím Florenc, přes Karlín, až na vltavský ostrov Štvanice v bubenské části Holešovic.
Detailní historii viaduktu se věnuje výstava před budovou Muzea hlavního města Prahy. Prohlédnout si ji můžete až do 22. čevna 2016.