Těšíte se, až obdarovaný dáreček rozbalí a až bude nadšený a potěšený tím, co našel. Jenže ohuha! A co dál?
V první řadě je dobré vydýchat emoce. Ať už jste zklamaným příjemcem dárečku, nebo jste v roli Ježíška, uvědomte si, že nejlépe všem prospěje upřímnost. (Ovšem pozor na přílišnou upřímnost.) Zdržte se proto prohlášení o tom, že je barva nebo materiál nebo cokoliv ošklivého. Vám prostě nesedne, nemá smysl z toho dělat divadlo a nakonec krotit hádky pod stromečkem. Nestojí za to ani hrát, že se vám dáreček líbí, a pak ho nechat ležet ve skřini na věky věků. Mějte na paměti, že na vrácení dárku většinou nemáte měsíce, ale dny! Správnou větou u nechtěného dárku by tedy mělo být: "Díky Ježíšku, to je krásný svetr, ale víš, že by se mi líbil víc v jiné barvě? Vadilo by, kdybych si ho zašla vyměnit...?" Hlavně zůstaňte v klidu, jsou přece Vánoce.
Co se nejčastěji nepovede
- Velikost (nejtrapnější je to u spodního prádla)
- Barva (občas ta zelená pleti prostě nesedne)
- Dabl (pokud není váš dárek pod stromkem sám)
- Omyl (někdy se zkrátka absolutně netrefíme)
Nákup online
Při online nákupech před Vánoci nám často výrobce nabídne, že zboží bude možné vrátit například až do konce roku. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci koupěchtivé zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet. Obecně na online nákupy platí klasická 14denní lhůta, která je garantována občanským zákoníkem.
Nákup v obchodě
V běžných obchodech je překvapivě častěji problematické zboží vrátit. Nelze totiž nic vrátit bez udání důvodů, a tak zákazník dost často zůstává odkázán na dobrou vůli prodejce, jestli uzná důvod vrácení. Tyto podmínky si určuje samostatně každý prodejce, a proto stojí zato se už při nákupu zeptat.
Když dopadne vrácení zboží dobře, může nám prodejce nabídnout peníze, ale častěji jen nabídne možnost vybrat z aktuální nabídky něco ve stejné hodnotě nebo načte peníze na poukázku. Solidní prodejce nenabídne jen 14 dní, ale třeba i měsíc nebo déle.