Stávka autobusáků je reálný problém téměř v každém kraji napříč Českou republikou. Odborový svaz dopravy (OSD) dělá všechno možné i nemožné, aby "svým ovečkám" prosadil alespoň pár desítek korun na hodinu navíc. Někde se daří méně, někde více. V každém případě se věci pomalu hýbou. Vláda už před několika měsíci vydala nařízení, podle kterého mělo být pro řidiče autobusů více peněz už od letošního ledna. Jenže skutek jaksi utek.
Odboráři proto oznámili protest, zatím bez stanoveného data. Středočeský kraj jako jeden z mála reagoval pružně vlastně ještě dřív, než došlo na lámání chleba. "Rozhodli jsme o penězích na navýšení platů de facto už v prosinci minulého roku. Řidiči se ve středních Čechách o zvýšení platů bát nemusí," vysvětluje hejtmanka Jaroslava Jermanová Pokorná.
Středočeský kraj se zachoval výjimečně velmi prozřetelně. Dokonce na to má vyhrazeno 124 milionů korun. To by mělo stačit na zvýšení nejnižší mzdy řidičů ze 71,60 koruny na 98,10 koruny za hodinu. Vše však zdržuje zdlouhavá administrativa kolem vyplácení peněz od kraje.
Co se děje teď?
Všech 24 dopravních společností, s nimiž má hejtmanství uzavřené smlouvy, musí zaslat kraji důkaz, že opravdu navýšily platy. Teprve potom pošle kraj firmám slíbenou finanční injekci. Hotovo by mělo být v dubnu. Potvrdil to i ředitel ČSAD Střední Čechy Štěpán Ševčík. "Doufáme, že všecho půjde dobře a nezdrží se ani peníze na mzdy, ani nedojde ke zdržení plateb od objednatelů autobusové dopravy. To by byl problém."
Kraj se pochopitelně domnívá, že kdyby přes příslib peněz dopravci stejně protestovali, bylo by to dost nesolidní. Podle všeho se však nemusí bát. Dopravci vyjedou, potvrdila to Arriva i ČSAD a ani žádná jiná dopravní společnost se ve Středočeském kraji k dočasnému stopnutí činnosti neplánuje připojit.
"Celkem se 124 milionů korun rozpočítá na dopravce a na jeden rok. Středočeský radní pro dopravu František Petrtýl se s dopravci několikrát sešel a domluvili se. Kraj však musí počkat na mzdové výměry. Nemůžeme si dovolit nevědět, kde přesně peníze skončí," vysvětlil tiskový mluvčí Středočeského kraje Pavel Lochař.
Čím to je?
Šoféři autobusů ve Středočeském kraji jsou na tom finančně už několik měsíců lépe než kdykoli předtím. Je to důsledkem nízké a stále se snižující nezaměstnanosti a také tím, že dopravci musí konkurovat společnostem jako je třeba Škoda Auto. Kdyby totiž nenabídli něco navíc, nikdo by zodpovědnou a časově náročnou práci nedělal.