Kdo dnes, včera a vlastně kdykoli za posledních několik týdnů uvízl na Pražském okruhu v dopravní špičce, dostala se jeho nervům pořádná zkouška. Desítky minut bylo minimální zpoždění, někdo skluz počítal dokonce na hodiny. "Platí, že v případě, že je doprava koncentrována na jednu kapacitní komunikaci o velkých intenzitách, tak je mnohem náchylnější ke kolapsům, než když je vedena více koridory o nižších intenzitách," vysvětluje Marek Bělor ze sdružení Auto*Mat.
Dálnice sice oproti běžné městské ulici pojme více aut, což je ale zároveň její slabostí. V případě mimořádné události nebo klasické zácpy to znamená problém v celém sektoru města kvůli nedostatečné kapacitě možných náhradních tras. "Slyšel jste, že by nehoda na Vinohradské třídě způsobila celoměstský kolaps? Nikoliv, protože řidiči se rozptýlí do sítě okolních podobných ulic Seifertovy, Korunní, Slezské, Mánesovy, kde doprava z Vinohradské nezpůsobí velké problémy."
Když však kolaps nastane na Jižní spojce či Pražském okruhu, okolní ulice objem dopravy jedoucí po těchto dálnicích nepoberou. "Řidiči snažící se marně problém objet způsobí kolaps v celé oblasti," popisuje Bělor, co se děje prakticky každý den. Pokud se do zácpy dostanete, vlastně tak není úniku.
Řešením je podle něj již nestavět kapacitní městské dálnice, které dopravu koncentrují a svou extrémní atraktivitou město přetěžují. "Bylo by dobré se zaměřit na výstavbu ulic a silnic, které zvýší stabilitu systému nabídnutím alternativních spojení a uleví ulicím se silným provozem v hustě zastavěných oblastech."
Budeme se tedy muset se stávajícím stavem smířit, nebo dopravní expert vidí světlo na konci tunelu? "Nevidím, protože dopravní inženýři ani velká část politické reprezentace zatím nejsou připraveni přiznat, že půstoletí trvající politika stavby dalších silnic přinesla pouze větší zácpy, více aut a zhoršené životní prostředí ve městě, nikoliv lepší dopravu po městě, a nejsou ochotní udělat příslušné občas i z pohledu motoristů nepopulární kroky."
Sám přichází s řešením, které by situaci zlepešilo prakticky s okamžitým účinkem. "Přispěla by k tomu důsledná preference MHD i za cenu omezení individuální automobilové dopravy a dynamické výkonové zpoplatnění individuální automobilové dopravy ve městě tak, aby ulice byly vždy průjezdné pro ty, co opravdu jet potřebují. Nemůžeme nikdy zajistit průjezdnost města pro všechny auta, ale můžeme zajistit průjezdné město pro lidi."
Na druhou stranu si Bělor uvědomuje, že dostavět Pražský okruh nebude jet tak. "Je to opravdu dost složité. Ale zároveň v přípravě nastaly chyby, které byly částečně způsobeny přílišnou arogancí zástupců státu vůči místním obyvatelům. U jihovýchodní části Pražského okruhu bohužel v současné situaci v oblasti nákladní dopravy platí, že nemá žádnou alternativu a jeho dokončení v současně připravované trase je nutné. U celé sverní části však Auto*Mat má o její potřebnosti velkou pochybnost."