Výzkumy prokázaly, že jen poměrně malé procento seniorů se orientuje v moderním bankovnictví. Nejrůznější společnosti právě na starší lidi také útočí s nabídkou půjček, kreditních karet a dalších lákadel, jejichž důsledky senoři ne vždy mohou domyslet. Je potom na rodině i celé společnosti, aby jim v této situaci pomohla.
Zákeřný phishing
Značná část seniorů má dnes již k dispozici internet a e-mail. To však ale bohužel kromě nesporných výhod s sebou nese také poměrně značná rizika - například ve formě tak zvaného phishingu. Jde o zasílání podvodných mailů, jejichž jediným cílem je získat od adresátů údaje k jejich účtu, platební kartě a tak dále. Často se bohužel stává, že útočníci velmi dobře napodobí styl komunikace jednotlivých bank i grafickou úpravu e-mailu.
Zvláště (ale nikoliv pouze) senioři potom snadno usoudí, že je skutečně nutné pro další fungování účtu znovu zadat přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví do připravených kolonek a údaje zaslat v odpovědi na obdržený mail.
A podvodník má přesně to, co chtěl. Vyděšený senior pak jen sleduje, jak mu z účtu zmizel důchod. Podobně jako phishing fungují také podvodné telefonáty, které mají stejný cíl. Dostat se co nejsnadněji k účtům volaných lidí a peníze z něj potom rychle přesunout k sobě nebo jimi zaplatit například internetové nákupy.
Je nějaká obrana?
Jistě, ale nejde o jednoduchou záležitost. Jedinou skutečnou obranou je dobrá znalost takového prostředí a ještě větší opatrnost, než jakou bychom si představovali. Lidem, kteří patří do ohrožené skupiny, je třeba neustále zdůrazňovat, že se na internetu bohužel pohybují mnozí podvodníci, jejichž jediným cílem je dovést svůj záměr do konce a získat peníze, které jim nepatří. Rozhodně není možné bez rozmyslu vyplňovat jakékoliv osobní údaje na internetu nebo je dokonce poskytovat telefonicky.
Pokud si senior není jistý, že skutečně hovoří se svým bankéřem, je vždy možné zakončit hovor a zajít se do banky zeptat osobně nebo tím pověřit někoho z rodiny. Stejně tak je to u internetových zpráv.
Je třeba stále zdůrazňovat, že žádná banokovní instituce nezruší okamžitě účet, pokud do půl hodiny neobdrží požadované údaje. Bohužel mnoho seniorů se po přečtení takového mailu lekne a v domění, že tím zachraňují vlastní peníze, se o ně vlastně dobrovolně připraví.
Pozor i na běžné půjčky
Problém zadluženosti se opět netýká jen seniorů, je ale pravdou, že právě tato skupina se často rozhoduje pod tlakem okolností, které neumí v danou chvíli jinak vyřešit. Týká se to hlavně seniorů, kteří se nemají s kým poradit, ale také těch, kteří se v dobrotě svého srdce rozhodnou pomoci některému ze členů své rodiny i nad rámec svých možností.
V takovém případě se poměrně často uchylují k podpisu úvěrové smlouvy, jejíž důsledky ani nemohou domyslet, protože přečíst několikastránkový dokument a navíc porozumět jeho znění je mnohdy složité i pro ekonomicky aktivní lidi. Senioři se tak v domnění, že pomohou rozvádějící se vnučce, zadluženému synovi nebo zkrátka členu rodiny, který “jen” přišel o práci, dostávají do neřešitelné situace.
V případě, kdy je rodina rozumná a má o zajištění svých starších členů zájem, je samozřejmé takové nabízené peníze odmítnout, půjčku ihned zrušit a hrozící katastrofu odvrátit. Horší je to ale v případě, kdy bezohlední potomci finance přijmou, nebo v případě, kdy se senior dušuje, že se jedná o jeho vlastní našetření peníze. Je potom na posouzení rodiny, zda uzná, že je možné, aby babička ze svého důchodu našetřila sto tisíc korun…
Šmejdi
Na seniory - právě s vědomím, že se ve finančních otázkách hůře orientují - útočí i nejrůznější skupiny, obecně nazývané jako “šmejdi”, kteří se snaží nevědomost nebo dokonce nemoc seniorů proměnit ve svůj výdělek.
Jsou bohužel známé i případy, kdy podomní prodejce pracích prášků týden co týden například zvonil u domu seniorky, která trpěla Alzheimerovou chorobou, a pokaždé jí prodal další desetikilové balení pracího prášku. Takoví lidé bohužel často zůstávají nepotrestáni, ačkoliv by si odplatu za svůj hyenismus jistě zasloužili. Proto bychom se svými předky měli často a jednoznačně hovořit i o těchto otázkách.
Z dobroty srdce
Průzkumy mezi seniory také ukázaly, že si nemalé procento z nich nedělá velkou hlavu s úsporami. Jistě - šetřit z důchodu je často problematické, mnozí ale případný přebytek svého příjmu raději rozdají dětem nebo vnoučatům místo toho, aby si spořili na případný problém v podobě zhoršeného zdraví nebo jakékoliv nehody.
Otázkou ale je, zda se nezodpovědně chovají senioři jako dárci nebo jejich rodinní příslušníci, kteří si příspěvky k vlastnímu příjmu rádi vezmou, ačkoliv musí tušit, že se jejich rodiče nebo prarodiče kvůli tomu často dokonce výrazně omezují. Není pravdou, že “starý člověk už nic nepotřebuje”! Potřebuje jistotu a klid a k tomu určité finanční zázemí patří.
Rodina je základ
Pokud máme v rodině seniora, na něhož by mohly finanční problémy z takovéhoto důvodu dopadnout, je nezbytné pravidelně s ním jeho situaci rozebírat, upozorňovat na nové hrozby a vysvětlovat možné postupy. Ideální je, když se mohou se svými obavami kdykoliv obrátit na další členy své rodiny a bezvýhradně věřit, že jim někdo pomůže v rozhodování.
Orientovat se v současném finančním světě je často složité i pro mladé lidi, natož v případě babiček, které svůj aktivní život prožily v docela jiné době.
Kromě toho různé organizace pořádají také vzdělávací kurzy pro seniory, ať již v rámci univerzit volného času nebo i dalších programů. Určitě je proto vhodné poohlédnout se po podobné akci ve svém okolí a seniorům v rodině nabídnout možnost účasti jako obranu jich samotných před útoky podvodníků.